De lustige kapoentjes (Nouga) 8.1 Arm- en beenbreuk

Wie ‘lustige kapoentjes’ zegt, denkt ongetwijfeld onmiddellijk aan de reeks van Marc Sleen (enfin, waarschijnlijk toch de iets oudere lezers). Deze bundel met kortverhalen komt echter van de hand van Tom Bouden en bevat materiaal dat gedateerd is op 2009 en 2010.

Met “Arm- en beenbreuk” brengt Bouden een bundeling kortverhalen / gags van voornamelijk 1 à 2 pagina’s. Er zijn ook 2 iets langere vertellingen bij. De sfeer is heerlijk retro en ademt de goede oude tijd uit waarin Boumans, Sleen en nog zovele anderen de plak zwaaiden met komische kliekjes die vanuit een clubhuis allerlei avonturen beleefden of streken uithaalden. Het is op deze klassiekers dat de auteur inhaakt, daarbij de oude meesters indachtig. Hij voorziet de personages wel van nieuwe technologische snufjes zoals PSP, gsm, internet... Verder vertonen de verhalen echter weinig afwijking van wat we tientallen jaren geleden reeds kregen voorgeschoteld. Eenvoudige gebeurtenissen en situaties moeten voor de nodige humor zorgen. Dit gebeurt met wisselend succes maar is nooit echt hilarisch, onder meer omdat er niets nieuws onder de zon te bekennen is.

De tekeningen zijn eenvoudig (gezien de aard van het werk moet dat ook) maar kunnen niet echt bekoren. Een net-niet-gevoel overheerst. Ook van de inkleuring ben ik niet overtuigd. De zachte kleuren ademen de oude sfeer niet uit, maar sluiten ook niet aan bij het blitse kleurengeweld van de huidige kinderreeksen zoals W817. Volgens mij was het beter geweest als de auteur resoluut had gekozen voor bv. zwart-wit of voor een modernere inkleuring. Nu zweeft het tussen de 2 stijlen in.

Besluit: deze kapoentjes-uitgave is geschikt voor nostalgisch aangelegde mensen die zich met nieuw materiaal willen onderdompelen in hun jeugdsentiment. Ook personen met kinderen zullen met dit boek geen miskoop doen. Mijn kroost heeft er alleszins van genoten. De grootste groep liefhebbers zal waarschijnlijk niet veel zien in dit exemplaar.