Merlijn (Lambert) 3 De Cromm-Cruach
4 Avalon

Merlijn verscheen tussen 2001 en 2005 bij uitgeverij Talent onder de naam ‘Merlin’. Wegens het faillissement van de uitgeverij bleven de fans op hun honger zitten na de eerste 6 delen. In 2010 gaf Silvester de hele reeks opnieuw uit, inclusief de onuitgegeven delen 7 t.e.m. 10. In hardcover weliswaar. Het goede nieuws voor wie uit principe geen dergelijke dure albums wil aanschaffen, of die vinden dat deze reeks de hoge aanschafprijs niet rechtvaardigt: delen 1 & 2 zijn ook in softcover verschenen (op verdere delen is het helaas nog wachten). Voor een recensie van de eerste delen verwijs ik u graag naar HIER.

Deze saga speelt zich af in de periode dat velen afstand nemen van het oude geloof en hun toevlucht zoeken tot het aanbidden van de Ene Ware God. De auteur windt er geen doekjes om en geeft het een en ander weer zoals het er in die tijd waarschijnlijk aan toe ging: koningen die afwegen wat vanuit financieel en politiek oogpunt de beste beslissing was; druïden die vechten voor hun geloof,... Maar daar stopt het historische luik ook enigszins. De rest is pure fantasie.
Delen 1 en 2 van ‘Merlijn’ vertellen over de geboorte, de kindertijd en het ontwaken van Merlijns krachten. Deel 3 verwoordt over de veranderingen die Merlijn ondergaat na een beproeving en deel 4 zet het karakter en overheersingsdrang van de jonge geweldenaar extra in de verf.
Het derde boek begint met een korte, 4 bladzijden tellende samenvatting van wat eerder gebeurde. Erg interessant voor wie nog even een update wil van de eerdere gebeurtenissen. Positief is ook dat deze bladzijden weergegeven worden als vellen perkament en qua kleur en stijl geenszins op de rest van het album lijken (enige minpuntje: de tekst staat in Keltisch lettertype waardoor het soms moeilijk leesbaar is). Door hun atypische bladspiegel zijn ze eenvoudig over te slaan en kan je het hele epos in een ruk uitlezen zonder onderbroken te worden door (in dat geval) nutteloze herhalingen.

Vervelen doe je je met deze albums allerminst: feeën, moerasmonsters, draken, mooie vrouwen, trollen,... er zijn maar weinig zaken die je niet aantreft. In die wervelende verhaallijn slagen de auteurs er ook nog eens in om de jeugd van een van de protagonisten, Blaise -de vaderfiguur in Merlijns leven-, in de vorm van flash-backs weer te geven. De belangrijkste opmerking is dat je nu en dan het gevoel hebt dat er rond de pot wordt gedraaid. Bepaalde anekdotes lijken overbodig, van andere gebeurtenissen heb je net het gevoel dat er niet voldoende belang aan gehecht wordt. Gelukkig blijft alles wel overzichtelijk en begrijpelijk. Empathie opbrengen voor een of meerdere hoofdpersonages is niet vanzelfsprekend door de vloed aan vertellingen en wendingen. Dat alles zorgt er voor dat de reeks niet tot de toppers behoort maar tot de goede middelmaat.

Wat de tekeningen betreft, valt eerst en vooral de schitterende uitvoering van de albums op. De prachtige tekeningen, samen met het (dure) procédé waarbij voor de cover een combinatie van matte en glanzende delen wordt gekozen, maken dat je deze boeken zonder schaamte zal vasthouden. Ook het tekenwerk van het binnengedeelte is meer dan behoorlijk en bij momenten zelfs subliem. De erg realistische inkleuring sluit perfect aan bij de tekenstijl en biedt zonder twijfel een serieuze meerwaarde.

Besluit: Merlijn is zeker het aanschaffen waard, maar ik kan er inkomen dat mensen met een beperkter budget opzien tegen de vrij hoge aanschafprijs van 10 hardcovers; daarvoor steekt de reeks niet genoeg boven de rest uit.