Scènes uit een aanstaand huwelijk 1 Scènes uit een aanstaand huwelijk

Adrian Tomine is vooral bekend van zijn illustratiewerk voor The New Yorker en zijn lopende serie Optic Nerve. Hij hanteert een klare lijnstijl en werd erg beïnvloed door Daniel Clowes en Jaime Hernandez. Bij uitgeverij Oog & Blik heeft hij blijkbaar ook een fan zitten, want niet alleen vertaalde de uitgever Shortcomings (Tekort) en dit boekje, maar brachten ze ook een gelimiteerde uitgave van zijn eerste en meest bekende illustratie voor The New Yorker: Missed Connections.

Tomine is een uitstekende observator en niet alleen van andere mensen, zoals hij met “Scènes uit een aanstaand huwelijk” bewijst. Hierin laat hij op een grappige wijze zien hoe hijzelf en zijn aanstaande worstelen met alle perikelen die komen te zien bij de voorbereiding van een huwelijk. Het samenstellen van de gastenlijst, de tafelschikking, het kiezen van een zaal, problemen met de dj, het zijn allemaal erg herkenbare zaken, zelfs als je nooit getrouwd bent. De tekenaar weet met deze korte scènes toch heel doeltreffend de karakters te schetsen met al hun kleine hebberigheden, maar ook hun goede kanten. Je leest deze scènes voortdurend met een glimlach op de lippen. Wat wil je nog meer?

Het stripje was blijkbaar bedoelt als cadeautje voor de gasten, maar gelukkig kunnen wij er nu ook van meegenieten. Het boekje is wel klein en doet je soms wat pieren naar de tekeningen en tekst. En tien euro is misschien wel veel voor zo'n klein zwart-wit album van maar 58 pagina's. Maar het is natuurlijk ook weinig geld voor een cadeautje voor mensen die voor een van de belangrijkste momenten van hun leven staan. En het is natuurlijk een pak origineler dan een fles wijn.

Missed Connections: