Vasco (Nederlands) 23 Het vervloekte dorp

Vasco is de reeks waarmee Gilles Chaillet bekend werd bij het grote publiek. Je kan zien dat hij de stiel leerde bij Jacques Martin, want hij schreef ook klassieke goed onderbouwde historische verhalen met mooi uitgewerkte decors en helaas nogal stijve personages. Gilles overleed echter in september 2011, maar het scenario voor dit deel was al afgewerkt. Sinds deel 21 gaf Chaillet de tekenpen al door aan Frédéric Toublanc en concentreerde hij zich alleen nog op het scenario van Vasco. Helaas was dit geen verbetering, de decors zien er nog altijd goed uit, de personages zijn misschien zelfs wat levendiger getekend, maar helaas heeft de man problemen om gezichten te tekenen. En dat is natuurlijk een delicaat punt in een stripserie. Zeker als er zoals in deze reeks veel verschillende personages voorkomen. Hij probeert de personages dan ook regelmatig te verbergen onder hun hoofddeksels of achter een kruik bier.
Persoonlijk vind ik de verhalen van Vasco waarbij Vasco niet bij een historisch figuur terecht komt de sterkste, misschien ook omdat die verhalen niet gebonden zijn aan de echte geschiedenis. Gelukkig is dit deel ook weer zo’n verhaal. Eigenlijk krijgen we een soort laatmiddeleeuws detectiveverhaal voorgeschoteld dat zich afspeelt in het sfeervolle Bretagne van de veertiende eeuw.
Tijdens een Sint-Jans nacht gebeuren er vreemde dingen in het dorpje Kergoat: normaal gezien is dat een groot dorpsfeest met een vreugdevuur waar iedereen op aanwezig is, maar die keer mogen de vrouwen en kinderen niet deelnemen, terwijl het vuur hoger oplaait dan ooit tevoren.
De volgende dag wordt de jonge Gildas dood teruggevonden in de rivier. De verdenking valt op Arzan Van Kervelen, de plaatselijke kasteelheer. Arzan is niet populair bij zijn horigen omdat hij alleen maar leeft voor de drank en de jacht en zijn taken verwaarloosd. Arzan en Gildas waren beiden verliefd op een vrouw die in die noodlottige nacht ook verdween. Daarnaast werd Loanr, de zus van Gildas in die rampzalige nacht met stomheid geslagen. Als de dorpspastoor enkele dagen later ook verdwijnt lijkt het dorp wel behekst. Enkele jaren later komt Vasco in het vreemde dorpje aan omdat Arzan Van Kervelen zijn openstaande schuld bij de Tolomei-bank niet wil/kan terugbetalen. Maar er heerst een vreemde sfeer in het vervloekte dorp.
Hier geen gedoe met breed uitgesmeerde verhalen over verschillende delen en cycli, maar een rechttoe rechtaan detective-verhaal in een sinistere omgeving met een aanvaardbare afloop.
Voor de liefhebbers van deze reeks viel er toch nog goed nieuws te melden: Gilles Chaillet zou nog enkele uitgeschreven scenario’s hebben achtergelaten zodat dit deel dus zeker niet het einde van de reeks zou moeten betekenen! Er werd ook bij vermeld dat de tekenaar Toublanc vervangen zou worden door Dominique Rousseau, waarschijnlijk was ik niet de enige die wat problemen had met zijn personages