Doubt 3 Deel 3

De kern van deze miniserie die uit vier delen bestaat is het spel “Rabbit Doubt”. Het spel is in onze contreien beter gekend als “maffia” of “weerwolven van Wakkerdam”. Het komt er op neer dat er in de groep spelers één verrader is, door discussies moeten de spelers in iedere ronde iemand verdenken die dan “vermoordt” wordt. Vermoorden ze de verrader dan wint de groep, anders is er een onschuldige vermoordt en gaat het spel verder. Uit ondervinding weet ik dat dit zeer leuk kan zijn om te spelen, veel hangt af van de groep en de interactie die er tijdens het spel ontstaat. Natuurlijk is het niet zo leuk als je direct wordt vermoord en voor de rest mag toekijken.

Een groepje van zes jonge gasten speelt dit spel regelmatig online. Ditmaal komen ze samen om het eens gewoon te spelen, maar dan draait het uit op een nachtmerrie. Als ze na een karaoke-sessie wakker worden in een afgesloten complex blijkt het spel plots harde realiteit te zijn als ze Rei, een van de speelsters vastgenageld tegen de muur zien hangen. Een van hen is een echte wolf in een konijnenvacht! De stress onder de vijf anderen stijgt en dat gaat crescendo als ze ontdekken dat alle deuren van de kamers in het complex pas openen met een barcode die elk van hen op zijn lijf heeft. In één van de kamers vinden ze nog een slachtoffer van de wolf en in een andere vinden ze bestanden met achtergrondinfo over alle spelers. Daardoor is elke speler verdacht: hoe komt het dat er een bestand over Mitsuki aanwezig is terwijl ze eerder toevallig bij de groep kwam om te spelen? Of waarom heeft Yuu geen barcode om deuren te openen? En is Haruka de mysterieuze “H”, de vriending van een slachtoffer van een bende gevecht waarvan Eiji de bendeleider was? En hoe komt Hajime ook in het complex terecht terwijl hij niet op de afspraak aanwezig kon zijn?
Typisch aan dit soort slasher-verhalen is natuurlijk dat iedereen eerst zit te roepen dat iedereen samen moet blijven en dat iedereen dan toch weer verspreidt raakt zodat de dader weer lustig verder kan met het beter hak- en snijwerk.
Mitsuki en Yuu hadden op het einde van het tweede deel een nieuwe kamer ontdekt, die een hoop konijnenmaskers bevatte en een buitendeur! Helaas voor hen kregen ze die niet open, in die kamer ontdekken ze nog meer bestanden met doorstreepte namen, de wolf is dus al langer bezig met zijn zieke spel! Al vlug leidt dit deel tot een confrontatie tussen Yuu en Hajime die elkaar verdenken, of is er toch een van de anderen niet echt dood?

Door de afgesloten omgeving en de vele close ups krijgt de manga een beklemmende sfeer, het verhaal leest als een trein. De gezichten van de personages die in beeld komen maar in het plaatje niet direct een rol hebben zijn soms niet ingevuld maar laat dit de pret niet bederven. Het belangrijkste blijft het verhaal en gelukkig moeten we niet lang wachten voor we de ontknoping kennen want in mei verschijnt al het vierde en laatste deel uit deze reeks.