Dracula de ondode 2 Deel 2

Dat vampiers momenteel een hype zijn, dient hier niet meer herhaald te worden; niemand immers die daar aan twijfelt. Michel Dufranne (scenario) en Piotr Kowalski (tekeningen) brengen geen nieuw verhaal, maar baseren zich op het vervolg van Bram Stokers 'Dracula' uit 1897 van de hand van Dacre Stoker en Ian Holt. Het verhaal begint in 1912, vijfentwintig jaar na de gebeurtenissen in de klassieker Dracula.
In dit tweede deel komt Quincey, de zoon van de heer en mevrouw Harker meer te weten over z’n ouders en zichzelf. Dankzij z’n passie voor toneel kwam hij in contact met de vreemde Basarab; een wereldberoemd toneelspeler uit het land van de zwarte prins (Dracula); dit figuur neemt in de tweede helft van het album een prominente, maar nog onduidelijke, plaats in. Dat, samen met enkele gruwelijke ontdekkingen en moorden, is voldoende stof om een album vol te tekenen met interessante gebeurtenissen en ontwikkelingen.

Dracula de Ondode kan je nog het beste vergelijken met een puzzel. Een puzzel die dan nog eens in 3 delen wordt aangeboden. Terwijl de stukjes tevoorschijn komen, krijg je slechts beetje bij beetje een indruk van het grotere plaatje. Dracula kent natuurlijk iedereen, maar in dit epos weet je niet of het draait om de meest bekende en gevreesde aller vampiers of om z’n ‘nakomelingen’. Door fragmentarisch belangrijke informatie op de lezer los te laten, wordt de nodige nieuwsgierigheid opgewekt en spanning gecreëerd. Verleden en heden lopen daarbij door elkaar. Dit maakt wel dat je op sommige momenten behoorlijk geconcentreerd moet zijn om alles te kunnen volgen. Ik vermoed zelfs dat het drieluik in één keer (her)lezen zowat de enige manier is om voor de volle 100% mee te zijn. Het verhaal bevat alleszins voldoende boeiende momenten om de 3 delen interessant te houden.

Een duistere sfeer met donkere en sombere kleuren is de ideale uitwerking voor een thriller anex horrorverhaal met vampiers. Kowalski slaagt er erg goed in om het kille klimaat waarin de jacht op de ondoden plaatsvindt weer te geven. Zijn decors beschikken over erg veel detail en een uitgekiend gebruik van schaduwen, verschillend van persoon tot persoon, zorgen voor een aantrekkelijk geheel. Het typische Engelse weer creëert nog net dat tikkeltje meer spanning en suspens.

Besluit: Dracula de Ondode vormt een aantrekkelijk drieluik over de vampier der vampiers. Wat mij betreft zeker het aanschaffen waard.