Michel Vaillant 3 De renbaan van de angst
4 Tocht door de nacht

Stripreeksen waarin auto’s een belangrijke rol spelen zijn de laatste tijd weer aan een opmars bezig. Marvano heeft zijn triptiek Grand prix net afgewerkt, Silvester heeft Margot op pad gestuurd om onderzoek te doen naar verschillende citroën modellen, en ook Daedalus spring nu op de kar van de auto-strips door dit najaar de collectie plankgas te lanceren.
Maar de meest gekende reeks is natuurlijk Michel Vaillant. Dupuis wil de reeks herlanceren, daarom hebben ze een nieuw team samengesteld die nog dit jaar een nieuw album moet klaar hebben. De namen zijn niet van de minste! De nieuwe tekenaar is Marc Bourgne, (tekenaar van Frank Lincoln, Roodbaard) hij krijgt de hulp van Benjamin Benéteau die al assistent was voor de reeks. Denis Lapière staat in voor het uitwerken van het scenario, dat nog wel gebaseerd is op een verhaal van Philippe Graton (de zoon van de oorspronkelijke auteur Jean Graton)!
Om die terugkeer van Michel Vaillant wat meer luister bij te brengen, verschijnen er nu op regelmatige basis klassiekers uit de reeks in een mooi hardcover jasje. In ieder album is er ook een ex libris ingenaaid.
Nu verschenen deel 3 en deel 4 samen, twee albums die al dateren uit begin jaren zestig van de vorige eeuw! Het zijn dus nostalgische albums met wagens die toen revolutionair waren.

In “De renbaan van de angst” krijgen we een duel tussen drie ploegen om te zien wie nu de beste wagens maakt: de Amerikanen, de Russen of de Europeanen. Ze bekampen elkaar in drie verschillende races: een uithoudingsrace, een rally en een formule 1 race op circuit. Iedere ploeg bestaat uit vijf racers en natuurlijk is de familie Vaillant ook aanwezig met hun eigen auto’s. In het Amerikaanse team vinden we Steve Warson terug, een boezemvriend van Michel. Tijdens de verschillende races krijgt het Europese team te maken met sabotage! Zijn de andere teams minder sportief dan ze laten uitschijnen of is er iets anders aan de hand?

In het andere verhaal dat net verscheen “Tocht door de nacht” staat het racen niet centraal. Benjamin Vaillant, de oom van Michel, heeft een transportfirma. Hij maakt zich ongerust omdat er de laatste tijd enkele van zijn chauffeurs overstappen naar een concurrent. Zijn onrust wordt versterkt als Yves Douléac, de zoon van een overleden chauffeur waar hij zowat de voogd van is, ook wil vertrekken. De jongen is de laatste tijd nogal onhandelbaar en gaat ook naar de concurrentie. Maar er lijkt meer aan de hand als Yves en Jules, ook al een ex-werknemer van Benjamin Vaillant, telkens weggelokt worden als de lading geladen wordt. Ze worden ook altijd naar het buitenland gestuurd en moeten vreemde pakketjes meebrengen. Michel kent de jongen ook van vroeger en wil zijn oom helpen, zo raken hij en Steve Warson betrokken in een smokkeltrafiek! Dus een totaal ander gegeven dan het racegewoel waarin we de twee normaal terugvinden
Deze uitgaven zijn een leuk weerzien met een reeks die ik uit het oog was verloren. Hopelijk kunnen de nieuwe avonturen ons ook zo bekoren als deze verhalen uit de oude doos.