Gringos locos 1 Gringos Locos

Rond dit stripalbum is op de achtergrond heel wat te doen geweest. Voor ik daarover verder uitweid, is een korte situering op z’n plaats:
In 1948 trokken Franquin, Jijé en Morris naar Amerika om er te solliciteren bij de studio van Walt Disney. Het gesternte was echter niet gunstig omdat er op dat moment heel wat ontslagen vielen in de firma. Het jonge trio besloot dan maar verder te trekken naar Mexico.
Het is dat verhaal dat Schwartz en Yann in beeld brengen. Geen saai reisverslag, wel een verhaal gebracht met de nodige humor. Hierbij werd uitgebreid gebruikt gemaakt van anekdotes die aangedragen werden door de tekenaar van Lucky Luke (Morris) en Guust Flater (Franquin) en de kinderen van Jijé. Net voor het uitbrengen van het album (het verhaal was in voorpublicatie in het weekblad Spirou) uitten de erven van Jijé en Franquin hun ongenoegen over de manier waarop hun vaders in beeld werden gebracht en dus moest Dupuis de persen stilleggen. Geen pretje met reeds tienduizenden exemplaren gedrukt. Gelukkig voor de uitgever werd er een compromis gevonden waarbij elk album werd voorzien van een 10 bladzijden tellend “recht van antwoord”.

Schwartz en Yann nemen de lezers mee op een spectaculaire reis in de ‘Nieuwe Wereld’. Alle anekdotes, of ze nu opgeblazen, vervormd of vanuit een ander perspectief geplaatst zijn, vormen een wervelend geheel waarbij je je geen minuut verveeld. Humor staat centraal in dit verhaal. En die humor manifesteert zich op verschillende fronten: grotesk overdreven (maar ook weer net niet té) situaties, kleine opmerkingen die heen en weer vliegen, details in het tekenwerk,... Als lezer heb je heel wat te genieten. Wees dus niet verwonderd als het album plots uit is! Grote pluspunt: aan deze opener wordt nog een vervolg gebreid met als titel ‘Crazy Belgians’ waarin voornamelijk verhaalt wordt over het verblijf in New York.

Na het lezen vroeg ik me wel af waarom de erven zo erg van leer trokken tegen de uitgifte van dit album. Akkoord, van de tekenaars werden misschien wel kleine kantjes getoond die niet steeds met de werkelijkheid stroken, maar uiteindelijk gaat het duidelijk over een strip die niet zozeer een nauwgezet reisverslag wil geven, maar integendeel wel een humoristische hommage wil brengen aan een tot de verbeelding sprekende reis naar Amerika van 3 jonge (!) avonturiers. En ik denk niet dat iemand daaraan twijfelt. Het grote voordeel is natuurlijk wel dat de lezers nu verwend worden met 10 bladzijden extra literatuur.

De tekeningen zijn van een erg hoog niveau en Olivier Schwartz heeft duidelijk z’n tijd genomen om alles uit te werken. Dat de tekenaar zich degelijk voorbereidde en zich uitgebreid documenteerde blijkt uit de plaatjes die duidelijk kloppen. De verschillende fragmenten ademen de sfeer uit die ze moeten, gaande van druilerig tot zonnig, feestelijk, intiem, rustig,... geen situatie is onmogelijk voor deze veelzijdige grafische kunstenaar.

Besluit: Gringos Locos is zonder meer het aanschaffen waard. Niet enkel omwille van het feit dat dit verhaal gebaseerd is op waargebeurde zaken die plaatsvonden in het leven van 3 van de meest invloedrijke striptekenaars van hun tijd, maar evenzeer omwille van de manier waarop de auteurs het geheel aanpakten.

Nieuwsgierig? Voor een trailer kan u HIER terecht.