Robbedoes en Kwabbernoot (Dossieruitgaven) 1 Bravo Brothers

Nostalgie, het doet wat met een mens. Vooral als je een album bovenhaalt uit een lang vergeten doos, die op zolder in een hoekje weggestoken stond onder lagen stof. Soms zijn er ook uitgevers die je het leven aangenamer maken. Ze brengen instant klassiekers weer opnieuw uit in een mooiere versie dan de volledig versleten boek die je als jonge snaak wel duizend keer doorbladerd had. Eentje in de rij van recentelijk opnieuw uitgegeven pareltjes is deze Bravo Brothers. Ooit onderdeel van het album: Robbedoes en Kwabbernoot – Hommeles in Rommelgem, staat het nu als een alleenstaand avontuur in een luxe hardcover uitgave met een hele lap extra’s achter.

In de Bravo Brothers kom je eigenlijk thuis in het in het leven van Robbedoes en Kwabbernoot. De redactie, daar waar het blad in elkaar word gestoken en ook waar je een andere Robbedoes en Kwabbernoot leert kennen. Het verhaal, hun dagelijks leven met de grollen van Guust, alhoewel Guust hier een ondergeschikte rol heeft en de grappen en grollen grotendeels door de ‘brothers’ worden verkocht.

Maar dit album is zo veel meer. Je krijgt twee versies te zien. De ingekleurde en vertaalde versie en de originele platen in facsimile en franstalige uitgave, deze platen werden niet vertaald om ze alle eer aan te doen. De geschiedenis van Robbedoes en Kwabbernoot en ook Guust worden in de linkse pagina’s uitvoerig uit de doeken gedaan en heel wat anekdotes passeren de revue.

Dit album is heel wat meer dus dan een tripje nostalgie. Je zou het bijna een geschiedschrijving noemen over hoe een kortverhaal en zijn personages een serieuze indruk hebben achtergelaten in de geschiedenis van het striplandschap en waar menigeen van ons vooral leuke en positieve herinneringen aan heeft overgehouden!