Dinosaurs Vs. Aliens 1 Dinosaurs Vs. Aliens

Als kind was ik al gefascineerd door zowel de dino's als de buitenaardse wezens. Wie kent niet ET of de marsmannetjes? Wie heeft al niet eens stiekem gedacht, dat het jammer is dat de dinosaurussen weg zijn? En dan worden ze hier beiden gecombineerd in één comic. Ik kon er alvast niet aan weerstaan.

Laten we alvast met het verhaal beginnen. Op het internet wordt het verhaal als ronduit slecht beschreven. Wel.. er is eigenlijk gewoon te weinig van aanwezig om een echt oordeel te vormen. De dinosaurussen worden volop in beeld gebracht... prachtig in beeld gebracht moet ik zeggen. De tekeningen zijn geweldig.
Enigszins logisch, spreken de dino's niet in mensentaal, maar ze communiceren wel. En er wordt verwacht dat je de lichaamstaal en de kreten tot op zekere hoogte begrijpt. Je moet eigenlijk vooral snappen dat dino's geen achterlijke beesten zijn, maar intelligente wezens die liefde en vriendschap kennen. De buitenaardse wezens doen mij toch denken aan die uit de alien-films. Zij hebben in ieder geval een echte spreektaal. Het verslag van één van de commandanten begeleidt het hele verhaal. Hierdoor komen we te weten dat door de volledige vervuiling van hun wereld ze die moesten verlaten. Ze zijn terecht gekomen op de blauwe planeet, onze aarde dus en dit ten tijde van de dinosaurussen. Door falende techniek zijn ze ineens ook veroordeeld tot onze planeet. En eigenlijk is dit het.. een beetje magertjes dus. Het echte verhaal van de oorlog tussen de twee moet nog beginnen maar dat is dus voor de volgende aflevering.

Ik herhaal toch nog eens graag: de tekeningen zijn echt geweldig. De dino's zijn impressionant: de details en de kleuren zijn een lust voor het oog. Ik kan alleen maar positief zijn over de tekeningen. De lay-out van de pagina's vond ik minder: de schikking was niet altijd logisch te volgen. Af en toe moest ik echt wel zoeken naar wat het volgend plaatje was.

En toch, zelfs met het magere verhaal en de mindere bladschikking, heb ik al een band gevormd met de dino's. Je weet dat ze dat proberen, die duivelse schrijvers, .. en ik ben er in gelopen. Ik hoop dan ook van harte dat zij het in de oorlog halen en die stomme aliens er uit kieperen. In het totaalbeeld raad ik aan om te wachten op een omnibus die verschillende uitgaves bundelt. Dat zou een juistere prijs-kwaliteit verhouding zijn.

In het kort: wacht op de omnibus.