Rachel Rising INT 1 The Shadow Of Death

'Death is not the worst thing that can happen to you.' - Plato
Dit is de allereerste zin dat je tegen komt als je deze paperback opent. Geef toe, dit is een prachtige opener dat veel zegt in zijn eenvoud. En dus lees je verder. In een bosrijke omgeving zie je een vrouw wandelen naar een geul. Ze kijkt naar de bodem van deze geul en jij volgt haar blik. Een hand wordt ineens uit de aarde omhoog gestoken. Een vrouw probeert uit haar eigen graf te kruipen. Uiteindelijk lukt dit, maar er is iets vreemd aan haar. Ondanks dat het een zwart-witte uitgave is, geven haar ogen de indruk van volledig rood doorlopen te zijn. Ze kruipt recht en strompelt naar een weg in de buurt. Op geen enkel moment komt die toekijkende vrouw helpen.

De vrouw uit het graf komt terug bij haar huis terecht. Wanneer ze klaar is voor de buitenwereld (een douche en een verkwikkende slaap later) blijken velen haar niet direct te herkennen. Ze lijkt zelfs een slecht voorteken te zijn geworden. Mensen beginnen rond haar te moorden en te sterven. Of misschien is het toch die toekijkende vrouw die het slechte voorteken is, want ook zij draait hier rond?

Klinkt het als een rollercoaster? Wel je bent eigenlijk nog maar halfweg. Dit eerste deel geeft ons vele vragen: Is ze nu dood of niet? Is ze eigenlijk nog wel wie ze was? Wie is die toekijkende vrouw? Waarom wordt er ineens gemoord? (De andere vragen moet je zelf maar zoeken in het boek.) Als ze uiteindelijk echt dood blijkt te zijn, kan dit wel eens de eerste 'zombie'-boek zijn waar ik me kan in vinden. Geen oerdomme, half verrotte lichamen die op zoek zijn naar voedsel, maar een vrouw die op zoek is naar antwoorden. Ze is van geen kleintje vervaard en gaat de uitdagingen en confrontaties niet uit de weg. Ik ben uiterst benieuwd hoe de hoofdrolspelers verder gaan ontwikkelen en antwoorden gaan geven op bovenstaande vragen.

Ik hoef waarschijnlijk de kracht achter dit verhaal, Terry Moore, niet voor te stellen. De sterke opbouw van personages is een typisch kenmerk van hem. Ook de tekeningen zijn volgens verwachting. Bij sommige gezichten dacht ik eerst dat ze uit Strangers in Paradise waren overgestapt, maar al gauw laat je dat los en ben je volledig mee in dit verhaal. En wat een verhaal is het: een porsche die aan volle snelheid door de straten dendert. En toch is er meer dan genoeg tijd om de karakters uit te bouwen en de vele vragen op te werpen. Het is een begin waar ik op het einde van de rit, het boek dicht deed en gewoon dacht: Wow.
Dit vraagt naar meer.

In het kort: Wow! Wanneer komt het vervolg?