De muur (Le Roy) 1 De muur

De laatste jaren zijn er al enkele graphic novels verschenen met als thema Israël, en de Joods-Palestijnse problematiek.
Zo hadden we al het prachtige “Israël in 60 dagen”, een soort dagboek verslag van Sarah Glidden over haar “birthright reis”, een reis die door Israël betaald wordt aan elke buitenlandse joodse jongere. Daarnaast had je “Jeruzalem"van Guy Delisle, ook al een soort dagboek verslag van de periode dat hij in Israël leefde omdat zijn vrouw daar werkte. Met “De muur” krijgen we een verhaal die zich aan de andere kant afspeelt. Tijdens een reis naar Palestina ontmoette Maximilien Le Roy het hoofdpersonage uit dit verhaal: Mahmoud Abu Srour. Mahmoud is een jonge Palestijn die in het winkeltje werkt van zijn familie, maar die er eigenlijk van droomt om te leven van zijn tekentalent. Zijn grootste afleiding zijn de vrouwen waar hij graag naar kijkt, en dan vooral Audrey, een Franse studente die net in het Palestijnse kamp is neergestreken. Het verhaal vertelt zijn geschiedenis en is getekend op ruw papier in groene en kaki tinten. Als het verhaal zich verder in het verleden afspeelt valt de kleur volledig weg. Alleen de tekeningen van Mahmoud zelf zijn volledig in kleur. De titel “De muur” slaat op de scheidingsmuur die de Joden bouwden in en rond het Palestijnse gebied om Israël en de kolonisten te beschermen. We springen weg en weer in de tijd, naar de jeugd van Mahmoud, toen de muur er nog niet stond, en naar “het heden" in 2008, als de muur bijna af is en het moeilijk wordt om aan de ander kant te raken.

Op het einde van het boek staat er nog wat familiefoto’s van Mahmoud om het wat persoonlijker te maken, daarnaast ook een fotoreportage over de muur en het leven in Hebron. Daarna volgt er ook nog een interview van Le Roy met Alain Gresh, een bekende Franse journalist die is gespecialiseerd in het midden oosten.

Een boek dat net als de andere vermelde titels blijft nazinderen. Het laat je nadenken over een conflict dat wij alleen maar kennen van nu en dan in het journaal.