Spynest 1 Birdwatchers

Ian Fleming, de man die de wereld James Bond gaf, probeerde in 1952 zijn eerste spionageverhaal te schrijven. Hiervoor kijkt hij terug op zijn eigen ervaringen als persoonlijk assistent van de directeur van de Britse Naval Intelligence. Fleming raakte er betrokken bij meerdere operaties. Dit stripverhaal is gebaseerd op deze echte Ian Fleming en de openingsscène is er dan ook één met Fleming die achter zijn typemachine zit. Hij denkt terug aan een missie die begon in 1940 in nazi-bezet Parijs. We schakelen direct een versnelling hoger waardoor het actieniveau toeneemt: gevechten, achtervolgingen, ontploffingen en vliegende kogels. Waar kennen we dat nog van? The name is Fleming, Ian Fleming.

We maken tijdens het verhaal ook kennis met een superschurk die zo van bij Bond lijkt weggelopen: een reus van een vent met een machinegeweer als arm. Anderzijds is de Bond-girl niet zo typisch: ze heeft heel wat in haar mars en overtroeft Fleming op sommige vlakken. Tegenover dit alles zet Fleming in op die heerlijke, typisch droge Britse humor. Dit gaat nog vuurwerk geven.

Wat het leesplezier voor mij absoluut verhoogt is dat de auteur feiten uit de geschiedenis van de oorlog gebruikt: het Navajo-gebruik als coderingstaal voor de geallieerden, het 'zwaar water' van de Duitsers,... Er worden zo veel feiten in verwerkt dat dit verhaal heel geloofwaardig overkomt ondanks zijn Bond-sausje.

Dit is nog maar het begin van het verhaal, maar de belangrijkste ingrediënten zijn er al om hiervan een feestmaal te maken: heerlijke droge humor, volop actie en goed tegen kwaad. Wat kan een lezer nog meer wensen? Spynest vangt de geest van Bond in een stripverhaal.

De tekenstijl is een plezier: er worden veel details getoond van de omgeving. Het lijkt wel alsof de tekenaar overal bij geweest is. De gezichten leven in dit verhaal: een glimlach, gefocust of toch eerder plagend? Het ziet er allemaal zo moeiteloos uit. De tekeningen maken dit verhaal alleen maar sterker. De inkleuring is eveneens van een hoog niveau en geeft nog meer uitstraling aan de tekeningen.

Ik duim alvast dat dit niveau ook in het vervolg kan aangehouden worden... en hoop stiekem toch ook wel een heel klein beetje dat er hier nog een Q verschijnt. Dit was alvast een schitterende start.

In het kort: hou je van Bond, haal deze dan zeker in huis.