Lanfeust odyssey 3 De banneling van Eckmül

Velen vroegen zich af wat er met Lanfeust zou gebeuren, na zijn avonturen in de sterren. Arleston en ook de uitgeverijen zaten natuurlijk niet verlegen om nog een serietje met onze held uit hun mouw te schudden en zo geschiedde. Lanfeust Odyssey werd geboren. In de eerste twee delen werd lanfeust weer herenigd met Hebus de Trol en een handjevol oude bekenden en konden de avonturen op Troy ook weer als vanouds doorgaan.

Leuk aan de reeks is dat de verhalen in twee delen worden afgehandeld, dit werd geïntroduceerd na de lange eerste twee cyclussen. Heel wat van de spin-offs hebben een gelijkaardige behandeling gekregen. Dit blijkt een gouden formule te zijn geworden voor de strips gebaseerd op het Troy universum

In dit derde album gebeurd er wel heel wat bijzonders. In het kort, Lanfeust vermoord Nicoledes tijdens festiviteiten die ter ere van een geleerde worden gehouden. Deze kwam terug van een expeditie met een stuk antiek en tevens heel bijzonder object. Genoeg stof dus om Lanfuest en zijn vrienden heel wat te laten beleven. Zoveel zelfs dat je een verschijning van de Mahogamoth niet moet uitsluiten. Spektakel verzekerd dus!

Tarquin heeft al heel wat van de Troy reeksen getekend maar wat me toch opvalt bij deze is dat de karakters een kleine chirurgische ingreep kregen. Ze zien er een beetje anders uit. De wereld verder is niet echt veranderd. Arleston zelf kent zijn vak door en door en verliest wat aan originaliteit maar dat het album volgestoken is met verwijzende grappen en grollen, dat de een wat platter is dan de andere is reeds een gekend gegeven. Ook de verwijzing naar bekende personen blijft leuk.

Dan komen we bij het punt waar ik je moet vertellen of dit een goed album was. Na wat ik allemaal al gelezen heb in dit universum moet ik toch zeggen dat ik het niet zo slecht vond. Integendeel, het verhaal gaat er met een rotvaart vandoor en voor je het weet is Lanfeust getrouwd met een pak weduwen, heb je toch een paar keer hard gelachen en heb je voor zeven eurotjes aan entertainment gehad. Het enige minpunt zal de herleeswaarde zijn, ik weet niet of die hoog genoeg ligt.