Sabels en galjoenen 3 De gevaarlijke archipel

Het verhaal: Don Lope de Villalobos y Sangrin en Armand Raynal van Maupertuis, een wolf en een vos van adel, vinden per toeval een kaart met de boodschap dat er op de Tangerine-eilanden een schat te vinden is. Ze willen natuurlijk op jacht gaan naar deze schat, maar zijn niet de enigen met dit idee. Wat volgt is een hilarisch avonturenverhaal, waarin piraten, De Vliegende Hollander, Atlantis en een maanzieke uitvinder een belangrijke rol spelen.

Sabels en Galjoenen is zonder twijfel de beste humorreeks van de laatste jaren. Ten eerste is er het verhaal dat goed in elkaar zit, spannend is en vol onverwachte wendingen en knotsgekke situaties zit. De humor is van een opmerkelijk hoog niveau. Maar het hoogtepunt is toch wel het verbluffende tekenwerk van Jean-Luc Masbou. Hoewel het een fantasy-strip is, met in de hoofdrol onder meer een vos, een wolf en een schattig konijntje, komt alles op de een of andere manier toch geloofwaardig over. Het valt bijna niet op dat een van de piraten een varken is. Misschien heeft het te maken met de zeer echte gelaatsuitdrukkingen van de personages. Gevoelens als haat, liefde en eerzucht zijn veelvuldig aanwezig bij de hoofdrolspelers, zodat ze meer mens dan dier lijken. Wat zeker vermeld mag worden is het goede vertaalwerk van de gedichten die de vos Armand af en toe debiteert. Kortom, Sabels en Galjoenen is een reeks waaraan je gemakkelijk verslaafd kunt geraken. Maar laat dit je niet afschrikken om stante pede deze reeks in huis te halen.