Lanfeust van Troy INT A3 De schrik van de schouwer / Keizerin Cixi

Lanfeust, het moet zowat het meest besproken karakter zijn op menig strip gerelateerde website of ander medium. Zelfs Troy, de wereld waar hij en zijn allegaartje aan vrienden rondlopen, is door iedere stripkenner gekend. Of niet? Uitgeverij L laat het alvast niet aan het lot over om diegenen die hem niet kennen, geen mogelijkheden te geven om zijn avonturen te kopen. Bijgevolg wordt Lanfeust van Troy opnieuw uitgebracht. Deze nieuwe uitgave is niet alleen voor de mensen die de blonde knaap niet kennen, ook diegenen die hem kennen en de reeks al bezitten zullen deze herwerkte delen wel kunnen smaken. Twee delen per album, die volledig heringekleurd en vertaald zijn, gebundeld in een mooie hardcover uitgave en aan de aantrekkelijke prijs van 19.90€. Andere albums kosten al bijna evenveel en dat slechts voor een mager verhaaltje van 64 pagina's of zelfs minder.

In dit deel verlaten onze vrienden Troy om naar Darshan te trekken. Ze zijn op zoek naar de goden aldaar om te weten te komen waar de mahogamoth verblijft. Thanos heeft immers het ivoren gevest van Lanfeust ontvreemd.

Ik heb wel een gouden tip om dit verhaal nog wat langer en meer diepte te geven. Eenmaal je hier aan het zesde deel begint hou dan de drie delen klaar van ‘Cixi van Troy’. Dit drie-luik is een beeldende interlude die je meer inzicht geeft in het persoontje dat Cixi geworden is na de keuzes die ze hierin maakt.

Verder ga ik niet meer te diep ingaan op de verbeteringen die aangebracht zijn. Die werden reeds hier en hier uitvoerig besproken.

Lanfeust is en blijft een topreeks. Deze twee delen brengen je op een leuke, spannende en wel doordachte manier dichter bij de eindontknoping. Dat je ondertussen veel meer verhaal krijgt door een nieuw kleurenjasje en aangepaste teksten, alsook door wat extra delen die aan Cixi zijn gewijd, is mooi meegenomen. Het geheel is zeker niet overdreven duur. Voor veertig euro, vijf delen vol spanning en heel wat tekentalent is dit toch een koopje in deze tijd. Niet?