Recensie

Ikigami - The Ultimate Limit 1 Het einde van de wraak


In Japan werd de welvaartsvrijwaringswet ingevoerd. Met deze wet wil de Japanse overheid de levenskwaliteit, productiviteit en geluk van het Japanse volk verhogen. Keerzijde van de wet: per 1000 inwoners is er één iemand die z’n 25ste verjaardag niet haalt en op een vooraf bepaald tijdstip komt te overlijden. Die ongelukkigen krijgen 24 uur voor hun dood een -in de volksmond- Ikigami (officieel “Aankondiging van overlijden”).

In deze reeks van Motoro Mase krijgen we telkens het verhaal van 2 personen die met zo’n Ikigami worden geconfronteerd. Daar het systeem voorziet in een totaal willekeurig systeem zijn de personages die de laatste dag van hun leven beleven erg divers en zo ook de invulling van hun laatste uren op deze aardkloot. Op zich is het uitgangspunt erg uitnodigend om even stil te taan bij hoe je zelf zou reageren, maar daarvoor heb je een personage nodig waarin je jezelf min of meer kan herkennen. Dit had ik bij dit eerste boek nog niet. Gelukkig voorzag de auteur nog in een derde persoon waarin voor de meeste mensen wel heel wat raakpunten schuilen (vooral in het mentale): als rode draad volgen we Fujimoto, een jonge man die instaat voor de bezorging van Ikigami’s. Je voelt in dit eerste deel reeds dat hij niet voor de volle 100% achter het systeem staat en de nodige bedenkingen heeft. Die uiten is erg gevaarlijk omdat iedereen met subversieve gedachten letterlijk uit de weg wordt geruimd. De protagonist kan dus niet anders dan meedraaien in het systeem. De nieuwsgierigheid over hoe dit gaat evolueren is dus geprikkeld!
Even terugkomen op de verhalen van de 2 ongelukkigen... Motoro koos van bij aanvang erg uiteenlopende types én reacties op de aankondiging van hun nakende dood. Vooral het tweede deel greep me toch eventjes bij de keel. Je voelde de dood van de muzikant echt naderen. Meesterlijk en geloofwaardig opgebouwd! Zo wil ik er zeker nog lezen.

De tekeningen zijn, zeker voor manga, erg goed. De details zoals we ze kennen van de Europese grootmeesters zijn er niet steeds, maar in het overgrote deel wel. Overdreven gezichtsuitdrukkingen zijn alom tegenwoordig. In functie van het verhaal doet het grafische zeker zijn werk en vaak kan er ook genoten worden van een sterk staaltje verfijnde tekenkunst, en dit alles in zwart-wit!

Besluit: best een aardige opener van de serie die nieuwsgierig maakt naar de rest. Met een prijs van rond de €8 krijg je als lezer een aardig stukje leesvoer dat evenwel (nog) niet kan tippen aan bv. ‘Monster’ van Naoki Urasawa.



Dit is een officiële stripinfo.be recensie, geplaatst door een medewerker van ons team. stripinfo.be werkt samen met uitgevers om u deze recencies te brengen.