Legenden van Troy: Saffraannacht 2 De wraak van Albumen

De wereld van Troy biedt de auteurs een schier onuitputtelijke bron aan magische gaven die ze de personages kunnen toedichten. In het tweeluik “Saffraannacht” beperken ze zicht echter tot één schamele kracht, namelijk het tot leven wekken -nu ja- van de geesten van overledenen. Dat er maar 1 persoon beschikt over magie komt omdat we ons in een baronie Hedulië bevinden, een streek waar bijzondere krachten taboe zijn en de geestelijken die ervoor zorgen dat de magie kan werken niet te vinden zijn.

Zoals eerder aangegeven, vormt dit deel de afsluiter van het verhaal. Libelli en haar broer Mugh moeten trachten de baronie uit de klauwen te redden van hun verraderlijke broer Neeth die op slinkse wijze de macht heeft gegrepen, hierbij niets of niemand ontziend.

Deze zoveelste telg van Arleston biedt, behalve het optreden van spoken, hoegenaamd geen nieuwe of spitsvondige elementen. Doorheen de goed 50 bladzijden die dit boek telt, had ik meermaals de indruk dat de auteurs absoluut geen inspiratie meer hadden en dan maar links en rechts leentjebuur zijn gaan spelen zijn bij andere albums, waarna ze het geheel een iets andere invulling gaven. Wie vertrouwd is met de andere albums zal dus ofwel hard teleurgesteld worden wegens een zoveelste boek van dezelfde soort óf erg enthousiast zijn dat hij/zij zich nog maar eens kan onderdompelen in het alom gekende universum.

De tekeningen zijn van een goed niveau. Er is duidelijk meer tijd gestoken in duidelijke en afgetekende lijntekeningen waardoor men minder moet vertrouwen op de inkleuring. De kleuren vind ik niet geslaagd: ze voelen eerder kil, levenloos en flets aan. Dat kan misschien goed lijken, gezien het thema, maar volgens mij is het eerder een stap terug in de tijd. De toegepaste speciale effecten compenseren nog enigszins, maar kunnen het totaalbeeld toch niet veranderen.

Besluit: wie houdt van vernieuwing laat dit boek terzijde liggen, wie dweept met Troy zal zich niet snel genoeg naar de winkel haasten. Als je nog niet bekend bent met de reeksen raad ik aan om een andere spin-off -of beter: de originele eerste reeks- aan te schaffen.