De roep van de legenden 1 Operatie Excalibur 1

Wat hebben een sater, een kraken en de Seelie en Unseelie hoven gemeen? Ze komen allemaal uit de mythische wereld. Een sater is een figuur uit de Griekse mythologie met een bokkenstaart, bokkenoren en bokkenpoten. De kraken is een Noors zeemonster en de hoven komen uit de Keltische mythologie (Seelie waren de hoven met feeën die mens-vriendelijk waren, Unseelie daarentegen...). Daarenboven komen we ook nog het gulden vlies, het zwaard excalibur en de heilige graal tegen in dit verhaal.

Met andere woorden, verschillende mythologieën en fantastische elementen worden hier allemaal in één verhaal gegooid. De kans dat het daardoor zou verdrinken was vrij groot... dat dacht ik toch. Maar soms, heel soms, word je aangenaam verrast.. Zo ook hier.

De eerste pagina's vertellen het verhaal van een militaire eenheid die op zoek was naar het gulden vlies. De laatste defensielijn, een hele horde saters, stak echter stokken in de wielen. Het liep dan ook slecht af voor de eenheid. Slechts één man wist zich terug te trekken in de tempel van het gulden vlies. Doch jaren later, wanneer er een nieuwe eenheid gecreëerd wordt, weet men slechts dat hij verdwenen is.

Er is een reden waarom het zo lang duurt voor er een nieuwe eenheid kan gevormd worden: de gidsen, die de mythische wereld kunnen horen, zijn uiterst zeldzaam. Het heeft 20 jaar geduurd om deze nieuwe gids te vinden. Voor bijna iedereen is de mythische wereld onzichtbaar en ondetecteerbaar, maar als de gids ze hoort, kan er een spreuk gebruikt worden om ze zichtbaar te maken. Helaas kan er dan ook jacht gemaakt worden op de mensen door deze mythische creaturen.

De nieuwe militaire eenheid wordt er op uit gestuurd om het zwaard excalibur te gaan halen uit de mythische wereld. Deze bevindt zich echter in de handen van een feeënkoning, die tot de Unseelie behoort. De missie loopt bijgevolg niet van een leien dakje.

Doorheen het verhaal worden de verschillende mythologische figuren op een heel normale en logische manier geïntroduceerd. Het past allemaal perfect in en bij elkaar en geeft ons een rijke wereld om in rond te dolen. We gaan ons niet vervelen met dit verhaal. Toch wordt er niet van je verwacht dat je alle mythologische figuren kent. Er wordt regelmatig even stil gestaan en uitgelegd wat ze zijn. Deze adempauzes heb je wel verdiend tussen al de schermutselingen en gevechten die plaatsvinden. We leren ook langzaam aan de karakters van het menselijk team en hun beweegredenen, om deel te nemen aan deze missies, kennen. Doordat zij zo diepmenselijk geportretteerd zijn: soms laf, soms hard en arrogant, lijkt dit verhaal ondanks zijn fantastische elementen, heel realistisch.

In het kort: een spannend, leuk en aangenaam verteld verhaal, uiterst geschikt om een half uurtje op te vullen.