Michel Vaillant 6 Het verraad van Steve Warson

Na hun grote succes in Le Mans, ttz de eerste drie plaatsen, (zie deel 5) heeft vader Vaillant een contract kunnen bekomen voor het verkoop van Vaillantes wagen in de Verenigde Staten van Amerika. Aan dit monstercontract zitten wel enkele voorwaarden. Ze moeten deelnemen aan wedstrijden in de States om de Amerikanen, die nog niet overtuigd zijn van de kwaliteiten van de wagens, een voorbeeld van hun mogelijkheden te geven. Steve Warson, van Amerikaanse afkomst, vertrekt enkele dagen op voorhand om het pad te effenen voor zijn mede-renners. Hij geeft hen de mogelijkheid om zijn ranch te gebruiken als uitvalsbasis en voorziet ze van alles wat nodig is.
Toch is Steve niet in zijn gewone doen. Hij is norser dan gebruikelijk, zorgt ervoor dat Michel Vaillant en hij als co-piloot uitkomen op een tiende plaats in een belangrijke race en heeft regelmatig afspraakjes met lugubere personen zoals zijn grote vijand Cramer (zie deel 5). En dit met één van de grootste wedstrijden in het vooruitzicht?! Wat speelt er zich af tijdens de legendarische Panamericana die uitzonderlijk nog eens gereden wordt?

De heruitgave van het zesde deel in hardcover is voor de verzamelaar en liefhebber van gemotoriseerde voertuigen een lust voor het oog. Ook nu weer met een prachtige ex-libris met de voertuigen van de Panamericana op (niet uit de strip te halen zonder een beschadiging). Het verhaal is, net als in alle vroege uitgaven van Vaillant, in een rustige en langzaam opbouwende manier geschreven en in beeld gebracht. Jean Graton was heer en meester in dit genre en kon de mensen op sleeptouw nemen. Hij was, net als zijn medescenaristen van die tijd, iemand die rustig de tijd nam om de lezer iets bij te brengen: waarom was dit zo en dat niet, hoe moet men zich gedragen op het circuit en wat is het belang van deze en gene wedstrijd? Je las de strip, zat vol spanning te wachten naar wat komen gaat en werd ondertussen wat wijzer. Je kan je dit in deze tijd, waar alles snel moet gaan, ja ook in de strip, nog maar moeilijk voorstellen, een Blake en Mortimer niet te nauw gesproken.

Het blijft natuurlijk melancholie en alles van vroeger is altijd beter, maar toch. Aanrader voor al wie gek is van Graton, een kennismaking voor de anderen met zijn ouder werk en voor de jongeren onder ons een manier om de jaren zestig van de motorsport te herbeleven.