Arcana (Pécau) 1 De spookbaron
2 De dame van Praag

Liefhebbers van Arcana, de Zweedse neoklassieke band die werd opgericht in 1994, zullen bedrogen uitkomen als ze denken dat deze reeks over hun favoriete muziek handelt. In het geesteskind van Jean-Pierre Pécau staan Tarot-kaarten immers centraal. De meeste mensen zullen deze kaarten associëren met waarzeggerij of (toekomst)voorspellingen. Dit dekt echter maar deels de lading van het centrale thema uit deze reeks.

Arcana speelt zich af in een wereld die gemanipuleerd kan worden door magische kaarten. Niet iedereen heeft echter de gave om de toekomst te beïnvloeden of het lot een handje te helpen. Sommigen zien dat talent als een geschenk. Anderen, zoals de protagonist Walter Duncan, zien het als een vloek en worstelen met hun eigen mogelijkheden. Duncan is lid van Stargate, een Amerikaanse geheime dienst die gebruik maakt van de diensten van begiftigden om met behulp van de speciale tarot-kaarten schijnbaar onmogelijke missies op te lossen.
In deel 1 wordt vooral veel duidelijk over wie wat met de kaarten kan en waartoe deze stukjes karton in staat zijn. Ook de duistere kant van de macht krijgt hierin een gezicht.
Deel 2 gaat al een stapje verder en laat ons aanschouwen welke groeperingen de macht naar zich toe trachten te trekken met behulp van de kaarten én hun makers. Dat men bereid is om ver, héél ver te gaan, wordt reeds duidelijk in de eerste pagina’s.

Veel tijd om je in te leven in de situatie heb je niet bij het lezen van boek 1. Integendeel. Het lezen van de teksten op de achtercover (of deze recensie ;-) ) is ten zeerste aan te raden omdat het maakt dat je van bij het begin niet teveel moet nadenken over hoe alles nu in elkaar zit.
De verhalen zitten behoorlijk in elkaar en de scenarist heeft duidelijk nog (veel) meer voer voor komende delen. Immers, op het eerste zicht denk je dat het klassieke “goede geheime dienst” tegen “de grote boze slechteriken” de hoofdmoot uitmaakt, maar of dit ook werkelijk zo is? Dat is iets dat niet onthuld wordt in deze boeken. Volgens mij zal Pécau nog voor heel wat verrassende wendingen zorgen. Wat vooral jammer is, is het teveel aan hocus-pocus (zeker in het eerste deel). Had men daarmee iets gematigder omgesprongen en meer de tijd genomen om de karakters van de hoofdrolspelers uit te diepen, zouden de verhalen degelijk te noemen zijn.

In het eerste deel zijn de tekeningen vrij donker. Dat hangt samen met de locaties en tijdstippen waarop alles zich afspeelt, maar het is tevens een weerspiegeling van de ‘zwarte weg’ die de Spookbaron bewandelt om snel aan macht te winnen. Campoy en Pignault trachten op deze manier niet om hun tekenkunst te verhullen (wat ook niet nodig is): alle nodige details zijn aanwezig en de inkleuring is geslaagd. In het tweede deel spelen verschillende scènes zich af bij klaarlichte dag, wat het iets luchtiger maakt en waardoor we nog beter zien waartoe de tekenaar in staat is. Punten die beter kunnen: de vrij eentonige bladspiegel en het bijna uitsluitend gebruik maken van eenzelfde (virtueel) camerastandpunt.

Silvester slaagde er weer in om een erg degelijke uitgave te maken van deze reeks. Hardcovers zijn misschien duurder dan de softcover-uitgaven, maar ik heb aan den lijve moge ondervinden dat deze albums heel wat waterbestendiger zijn dan hun tegenhangers met slappe kaft. Nadat mijn albums natgeregend waren doordat een deel van het pakketje waarin ze zaten nog uit de brievenbus stak, staan ze nu in perfecte staat te pronken in m’n boekenkast. Keerzijde is dat kwaliteit z’n prijs heeft... Of die voor deze reeks aanvaardbaar is, is een kwestie die iedereen voor zichzelf zal moeten uitmaken.

Besluit: ik heb even moeten wennen aan de manier waarop de wereld in deze strips draait en ook aan vertelwijze waarop alles gebracht is. Toch denk ik dat er het nodige potentieel aanwezig is om de reeks nog een tijdje boeiend te houden. Een sterkere, dieper uitgewerkte verhaallijn is echter gewenst om te blijven aanzetten tot kopen.