Alter Ego (Dupuis) 4 Park

Alter Ego is een speciale serie: ieder deel is een losstaand verhaal, en samen vormen de delen een overkoepelend verhaal dat alles duidelijk maakt. Net zoals in Quintett beleven we dus telkens (gedeeltelijk) hetzelfde verhaal maar vanuit een ander standpunt.

De reeksnaam staat voor de belangrijke ontdekking, die tevens de basis vormt voor het overkoepelende verhaal: de meeste mensen zijn via hun aura verbonden met mensen die op hetzelfde moment zijn verwekt. Als die mensen gezond en gelukkig zijn, stralen ze die energie als het ware door naar elkaar zodat de anderen ook gezond en gelukkig zijn. Natuurlijk werkt dit systeem ook omgekeerd en dus als je alter ego’s ziek en ongelukkig zijn, word je zelf ook ziek en depressief. Eén van de ontdekkers van dit systeem, Kaïji Urasawa ziet direct hoe hij geld kan slaan uit deze ontdekking: de machtigen der aarde hebben er veel geld voor over om hun eigen gezondheid te beschermen. Daarnaast ziet de N.S.A. hierin ook de mogelijkheid om gevaarlijke terroristen, die ze niet kunnen vinden, uit te schakelen!

In dit deel staat Park centraal, een Koreaan die is opgesloten in een resort. Toevallig, doordat hij zijn portie verdovende middelen niet neemt, ontwaakt hij uit zijn lethargie en herontdekt hij zijn eigen verleden. Hierdoor wil hij ontsnappen van de luxueuze residentie in de Bahama's, waar hij en andere lotgenoten vastzitten. Maar hij is een alter ego van Noah, de zoon van de Amerikaanse president. Tijdens zijn ontsnapping komt hij in contact met Fouad, die in een vorig deel toevallig de wanpraktijken van Urasawa ontdekte en die openbaar aan de kaak wilde stellen.

De tekeningen van de reeks zijn door verschillende tekenaars gemaakt, maar ze zijn wel gelijklopender dan bijvoorbeeld in I.R.$. All Watcher waar je soms de verschillende personages moeilijk herkent. De personages doen me regelmatig denken aan de manier waarop Gazotti zijn personages neerzet.

Volgens de achterflap kan je elk van deze albums los van elkaar lezen en is de volgorde waarin je ze leest niet belangrijk. Ieder album verklaart immers een deel van het overkoepelende mysterie, maar dit album lees je dan toch best niet als één van de eerste uit de reeks, omdat het vooral focust op Park en hoe hij emotioneel omgaat het met herontdekken van zijn eigen verleden.
De reeks wordt beter naarmate je meer delen hebt gelezen.

Voor de Franstaligen verschenen de zes delen in een korte tijdspanne, dit versterkte natuurlijk het leesplezier. Wij wachten nog altijd op het zesde en laatste deel, terwijl in het Frans zelfs al een zevende, afsluitend deel is verschenen dat initieel niet werd aangekondigd!