Agency Interpol 1 Mexico - La Muerte

Om de zoveel tijd komt er in het zeven-uur-nieuws een verhaal over een nieuwe massamoord in één of andere Mexicaanse stad... de drugskartels scheppen daar blijkbaar veel plezier in. De politie is enerzijds niet bij machte om dit tegen te houden en anderzijds te corrupt om echt hun best te doen. Deze strip is gebaseerd op echte gebeurtenissen en speelt zich dan ook tegen die achtergrond af. Het verhaal begint als er een onthoofd vrouwenlichaam gevonden wordt op een vuilnisbelt. Het blijkt niet de eerste te zijn, maar in deze omgeving roept dat niet veel vragen op. Eén man, een detective waarop de man van één van de slachtoffers beroep doet, gaat toch op onderzoek. Al vlug loopt Pablo tegen een Interpol-agente, Clare, aan. Er blijkt ook een Amerikaans slachtoffer gevallen te zijn en dan wordt Interpol er op afgestuurd.

Je verwacht nu natuurlijk een romance: een macho detective en de charmante, mooie Clare. Terwijl hij wel een beetje het stereotype nukkige macho is, is zij niet het domme blondje. Integendeel, ze is van geen kleintje vervaard. En die combinatie, alhoewel toch ook wel cliché, werkt. Het levert enkele leuke situaties op: wie blijkt uiteindelijk de grootste macho te zijn?
Het verschil met het typische cliché-verhaal ligt in de rauwe omgeving en bijgevolg in de manier waarop ze gedwongen zijn te werken. Tegen een achtergrond van corrupte politie-agenten en moordende raids door drugkartels proberen ze toch een degelijk onderzoek te voeren. Maar dat loopt niet van een leien dakje. Regelmatig worden we, bijna terloops, ook nog eens geconfronteerd met de realiteit van dagelijkse moorden op de hoek van de straat... Alles samen levert het een spannend en boeiend verhaal.

De tekeningen waren voor mij af en toe een beetje te slordig, maar het verhaal leest toch lekker vlot weg. Voor mij krijgt deze strip een absoluut voldoende voor een half uurtje leesgenot.

In het kort: boeiend tijdverdrijf