De pijl van Nemrod 5 Het boek

Mysterieus.. elk deel van De Pijl van Nemrod geeft een puzzelstukje vrij, maar het totaalbeeld is nog niet helder. We weten dat de Pijl van Nemrod speciale krachten heeft: hij doet kunstenaars creëren, maakt leiders waanzinnig en heeft één man onsterfelijk gemaakt (of toch zo goed als). Maar wat is het juist? Dat is nog altijd niet helemaal duidelijk: is de koning van Babel er in geslaagd om God te verwonden met deze pijl? Dan moeten we geloven dat de technologie toen veel verder stond dan vandaag. Als we het niet geloven waarom geeft die pijl dan licht? Wat is het?
Zo ook zijn er nog een veelvoud aan vragen over de onsterfelijke: is hij echt? En indien dat zo is, waarom heeft hij een eeuw geleden zijn vrouw en kinderen gedood? Wat is zijn verhaal en zijn geheim?

In deze aflevering worden we geconfronteerd met een schrijver, die onder invloed van de Pijl een identiek boek aan dat, van een andere schrijver een paar eeuw geleden, blijkt geschreven te hebben. Voor alle duidelijkheid, hij kende het boek niet maar toch is het bijna woord voor woord hetzelfde. Hij kan het dan ook niet laten om op onderzoek te gaan naar de eerste schrijver en zo komt hij terecht bij de onsterfelijke. Door deze uitstap naar het verleden, zijn we bijna aan het punt gekomen dat we weten of de onsterfelijke zijn gezin vermoord heeft en waarom.

Maar dus nog steeds hebben we niet alle puzzelstukken in handen en is het wachten op de volgende strip. Ik heb alle strips nog eens herlezen om terug mee te zijn met het verhaal en dat is wel nodig, anders mis je toch wel belangrijke puzzelstukken. Het is dan ook jammer dat er zo veel tijd zit tussen het verschijnen van de verschillende strips van deze reeks, maar hopelijk verschijnen de laatste twee vlug.

In tegenstelling tot de vorige bespreking vind ik de verschillende tekenstijlen best ok. Ik vind technisch zowel het verleden als het heden in orde. Maar als ik dan toch iets moet aanhalen om op te vitten, is het eerder de inconsistentie tussen de twee. De onsterfelijke komt bij allebei voor, maar de gezichtsstructuur is anders en dat is nu één van de dingen die niet kan veranderen. Dingen als het haar en de manier van kleding dragen kunnen allemaal variabel zijn, maar de gezichtsstructuur echt niet. Ik had in het begin dan ook moeite om de onsterfelijke overal terug te herkennen.

In het kort: een mysterieuze puzzel, waarbij ik uitkijk naar het volgend stukje.