Başiboş 1 Başiboş

In 2011 woonde en werkte tekenaar Gijs Kast een half jaar in Istanbul. De titel van zijn debuut is ontleend aan het Turkse woord voor afdwalen of verdwalen, iets waarvoor de stad met haar grillige stratenplan van handel en straatverkoop uitstekend de gelegenheid biedt. In Basibos glijdt het leven als een getekende documentaire aan je voorbij. 'Istanbuls wanorde verzet zich tegen classificatie,' schreef Orhan Pamuk, maar het blijkt uitermate geschikt voor een getekend portret. (tekst op de backcover van het boek)

Dit is dus in feite geen stripverhaal. Een reisverslag zou correcter zijn, maar ook dat is het niet echt. Basibos is een prentenboek. Momentopnames van mensen in Istanbul. Fragmenten uit het leven van een stad. Tekeningen die het leven aldaar accentueren, die je één maken met een miljoenenstad in een islamitisch land. De charme en de verloedering, de traditionele islamitische meisjes ten opzichte van de meer westers getinte juffrouwen.

Grafisch zijn de tekeningen zeer de moeite waard, ook al worden deze soms schetsmatig voorgesteld. Geen overtollige kleuren in de meeste plaatjes, massa's schreeuwende kleuren in de andere. Allemaal heel functioneel. De portretten van de bewoners zijn mooi, schrijnend, aangrijpend, zo nu en dan ook eens grappig maar altijd waarheidsgetrouw en natuurlijk. De Turk in al zijn pracht en praal. De rimpel van de oude man die zoveel meer vertelt dan de beste foto kan doen.

Ik herhaal dus even: het is geen strip maar heeft alles om de striplezer te bekoren. Je kan door het verhaal struinen en het gevoel krijgen dat je kennis groter is geworden in de levenswijze van deze stedelingen. Jammer dat de prijs ook recht evenredig is met de kwaliteit.