Matt Peterson 1 London Running

Er zijn al veel strips waarin een onderzoeksjournalist een hoofdrol speelt. Maar in deze nieuwe reeks is de hoofdrol weggelegd voor een sportfotograaf. Dit eerste verhaal speelt zich af op de Olympische spelen van Londen die deze zomer plaatsvonden. Niet toevallig misschien dat de journalist werkt voor het Franse sportblad “L’équipe”?

Wel goed gevonden van de auteurs om van Matt Peterson, het hoofdpersonage een tweetalig iemand te maken, zo raken ze niet verstrikt in een ongeloofwaardige spraakverwarring. Matt is een jonge fotograaf die voor de eerste keer op de Olympische spelen is, onder de vleugels van Gregoire Blanchard, een oudere, kalende vaderfiguur.

Dit verhaal gaat over de manipulaties om een Ethiopiër de marathon te laten winnen op de Olympische spelen. Daarvoor worden de grove middelen ingezet: al op de eerste pagina’s wordt de vorige Olympische kampioen van kant gemaakt, en ook de ontvoering van de vrouw en de kinderen van een Tsjechische atleet staan op het menu om het doel te bereiken. Matt, neemt toevallig een foto van een groepje atleten waarop net te zien is hoe Miroslav Palick, een middelmatige Tsjechische atleet, een foto van zijn ontvoerde vrouw bekijkt op zijn gsm.

Naast deze hoofdintrige maken we ook kennis met Matts vader, een man die zich thuis voelt in het kunstenaarsmilieu en dan ook niet hoog oploopt met de wereld van de sport. Hij raakt helemaal van streek als hij een geheimzinnige sms ontvangt : “remember Lisa Osborne”. Deze intrige gaat verder dan dit album en ook de Scorpio holding, een grote multinational die vooral sportproducten verhandelt zit verweven in de intrige die verder reikt dan dit debuutalbum.

Volgens de cover is de tekenaar ene “Stom” maar ons maak je niets wijs, want de tekeningen zijn overduidelijk van de hand van Jean-Yves Delitte. Delitte is gekend als een sneltekenaar, maar zou hij zelf niet tevreden zijn met het resultaat dat hij zijn eigen naam niet op de cover wil zien of speelt er hier een ander motief? De personages zijn typische Delitte figuren, hij heeft altijd wat last met mensen op papier te zetten. Je kan zijn personages dan ook enkel maar herkennen aan typische kapsels, snorren en brillen. Daarnaast gaat het tekenen van vrouwen hem eveneens niet zo goed af. Decors, schepen,.. daarentegen gaan hem veel beter af. Maar ook hier ontgoochelt de tekenaar ons een beetje. Naarmate het verhaal vordert wordt er meer en meer met bewerkte foto’s gewerkt, of zou Delitte moeite gehad hebben om de deadline te halen?

Het scenario is van de hand van Laurent-Frédéric Bollée. Hij schotelt ons een spannend geloofwaardig verhaal voor. Het leuke aan de opzet is dat we wel een afgewerkte intrige krijgen, maar dat er ook elementen verwerkt zijn die ook in een volgend verhaal nog aan bod gaan komen, en die dus toch een extra dimensie geven aan dit verhaal. Op het einde van dit eerste verhaal wordt er al een opening gemaakt naar het volgende verhaal, dat zich zal afspelen tijdens de ronde van Frankrijk, die volgend jaar aan zijn honderdste editie toe is. Kortom een nieuw genre lijkt geboren.