De maagd en de neger INT 1 De maagd en de neger

Een paar jaar geleden, in 2007 om precies te zijn, kwam het eerste deel van 'De maagd en de neger' voor het eerst uit. Op dat moment werd het een hype: men kon en mocht deze niet missen. Al vlug kwamen er geruchten dat deze hype eigenlijk gecreëerd was, omdat Judith Vanistendael, de tekenares, de dochter van een bekend dichter is. De vader, Geert Vanistendael, is in een voorbije leven dan ook nog eens journalist geweest. En voor sommigen was één plus één, drie. Het eindresultaat, een boek dat zo gemediatiseerd is, laat ik meestal aan me voorbij gaan. Maar zie, zoveel jaar later brengt Oog & Blik deze opnieuw uit in de Classics-collectie. En deze keer de twee delen samen. Een duidelijke blijk dat marketing uiteindelijk toch werkt, want nu heb ik het boek toch ter hand genomen. Toegegeven, ik was nog steeds vrij sceptisch, maar ik nam het toch maar vast.

Het heeft welgeteld 10 pagina's geduurd voor ik dacht: 'Dit is goed!'. Ik bleef de bladzijden maar ronddraaien, ondanks het feit dat ik eigenlijk een afspraak had. (Ik was dan ook te laat!)

Waar gaat het nu eigenlijk over? Judith tekent in het eerste deel hoe haar vader omging met haar relatie met een zwarte asielzoeker. Ondanks hoe progressief we soms van onszelf denken te zijn, is het toch net anders als het je eigen dochter betreft. Door het juiste gebruik van stilte en rustige beeldvorming, wordt het interne gevecht van de vader heel mooi in beeld gebracht. Daarnaast word je ook wel hard geconfronteerd met het asielbeleid en de houding van sommige asielzoekers. Het is geen simpel verhaal, maar juist zeer menselijk. Het tweede deel vertelt eigenlijk hetzelfde verhaal maar dan vanuit het standpunt van Judith zelf, gezien vanaf een latere fase in haar leven. Wat mij betreft is het een mooie aanvulling op het eerste deel. De tijd heeft haar immers nieuwe inzichten gegeven in haar eigen verhaal, maar het blijft in de kern hartstikke mooi en teder, ondanks alles.

Het is waarschijnlijk al wel duidelijk dat ik het een goed verhaal vind. Het heeft hier en daar een zwakker moment, omdat nog niet alles moeiteloos in elkaar vloeit van anekdote naar anekdote. Echter, het geheel schetst een volledig en gevoelig beeld van die fase in haar leven. Het is en blijft een sterk debuut.

In het kort: een aanrader.