F.C. De Kampioenen 73 Komen vreten

Waar de soap op televisie eindigde in februari 2011, gaan de auteurs van de stripreeks lustig door. Van deze kinderstrip verschenen reeds 73 exemplaren. Blijkbaar kan de jeugd nog steeds de avonturen van Xavier, Markske, Bieke en al die anderen smaken.

In het uitgangspunt van dit 73ste exemplaar zullen velen zich kunnen vinden: de mannen worden geterroriseerd door de eindeloze kookprogramma’s op tv die hun vrouwen voor geen geld willen missen. Als Doortje en Pascale zich dan ook nog eens inschrijven voor “Komen vreten!”, het programma waarin 4 deelnemers elkaar moeten beoordelen op hun kookkunsten, is het hek helemaal van de dam en volgt de ene gênante situatie de andere op.

Ik denk niet dat iemand hoogstaande literatuur verwacht in deze reeks. En dat is maar best ook: inhoudelijk stelt het allemaal niet veel voor, maar toch vind ik dat de auteurs voldoende humoristisch uit de hoek komen om hun doelpubliek aan te spreken. De keuze voor een 30 bladzijden tellend album is de juiste. Meer moest/mocht dat echt niet zijn of het geheel zou te langdradig aanvoelen.

Mijn grootste ontgoocheling zit hem bij de tekeningen. Die zijn echt niet om over naar huis te schrijven. Het is net of Hec Leemans er absoluut geen zin meer in heeft of dat hij veel te weinig tijd kreeg om zijn werk naar behoren te doen. Wat een verschil met zijn reeks ‘Bakelandt’! Niet dat ik eenzelfde stijl of niveau verwacht in een reeks als ‘FC De kampioenen’, maar dit kan duidelijk beter op vele vlakken zoals consistentie, afwerking, inkleuring,...

Besluit: 30 bladzijden vertier voor de jonge lezertjes. Ook die doelgroep moet bediend worden, hoewel er naar mijn mening beter materiaal voorhanden is. Voor de fans geef ik nog even mee dat reeds op 12 december het volgende deel verschijnt, namelijk “Dolle Door” én ook het vierde deel van de spin-off “Vertongen & Co” met als titel De Goudzoeker.