De beste vijanden 1 Deel een 1783-1953

Dat Blloan risico's durft nemen is ons bekend. Het is niet de eerste strip waar we de bedenking bij hebben of deze wel succes kan hebben in ons Vlaandrenland. Berekende risico's zou je vermoeden van deze uitgeverij, maar laat ik bij deze strip toch even mijn twijfels hebben.

De tekenstijl van David B. is alom gekend en we weten dat deze man kan goochelen met zijn tekeningen. Eén plaatje kan meer zeggen dan duizend woorden. En dat is ook wat je in dit "verhaal", als je dit geschiedkundig epos zo kan noemen, kan terugvinden. Er zit één lijn in het verhaal en dat is de tijdsspanne. Voor de rest is bijna elk plaatje een vertellend deel van een geschiedenis tussen de US of A en het Midden-Oosten. De strip behandelt zomaar in één ruk drie eeuwen van deze vriendschap en/of vijandschap tussen de twee grootmachten. Hier en daar verweven met een anekdote.

Om dit tot een goed einde te brengen heb je een man met kennis van zaken nodig en dat is in dit geval Jean-Pierre Filiu. Hij heeft zelf al enkele boeken op zijn naam geschreven en is een specialist wat betreft de Arabische wereld en hun geschiedenis. Geen beter iemand dus om de relatie tussen deze twee staten heel summier samen te vatten en dit door David B. op te laten tekenen.

Maar de vraag blijft natuurlijk hoe dit de Nederlandstalige markt kan boeien. Zelf was ik wat huiverachtig bij het openen van de strip, maar toch heb ik met veel plezier de prachtige tekeningen bewonderd die voor David B. zijn handelsmerk zijn. De magie waarmee deze tekenaar in één plaatje een gebeuren kan verduidelijken, en dit met de toevoeging van zijn eigen stijl en humor, is verbazingwekkend.
Voor de rest is het verhaal een opsomming van feiten. Elke pagina vertelt één of meerdere gebeurtenissen. Voornamelijk oorlogen en geweldplegingen met hier en daar een korte pauze om een vredesverdrag te ondertekenen dat op de volgende pagina alweer aan flarden wordt geschoten.

Leerrijk, zeker en vast, maar bedoeld voor een groot publiek is dit zeker niet. Aanrader alleen al om de tekeningen van David B.