Mon en Tuur 2 En dat is twee

Timme: 6 jaar jong, zoon van een strip-minnende vader. Startte enkele maanden geleden enthousiast in het eerste leerjaar en keek vol verlangen uit naar het moment waarop hij kon lezen. Nu, verschillende weken later, kent hij reeds meer dan de helft van het alfabet en neemt hij regelmatig een stripje ter hand waarin hij dan moeizaam enkele woorden tracht te lezen.
Dit moet beter en leuker kunnen voor de prille lezertjes, moeten Mario Boon en Pieter van Oudheusden gedacht hebben en ze toverden “Mon en Tuur” uit hun hoed.
Boon is voornamelijk gekend van het illustreren en zelf schrijven van kinderboeken. Maar ook in het striplandschap heeft hij reeds zijn pluimen verdiend, onder andere als tekenaar van X!nk. Bij jong Vlaams en Nederlands talent is hij ook gekend als de oprichter van pulpdeluxe.be, een broedplaats voor de beginnende artiesten (jammer genoeg lijkt deze site niet verdergezet te zijn sedert 2010). Pieter van Oudheusden heeft een indrukwekkende lijst strips onder z’n naam, hier op de site. Het betreft wel voornamelijk vertaalwerk, maar hij zorgde ook voor het scenario van heel wat albums, o.a. van Junior Suske en Wiske. Deze combinatie moet toch wat opleveren...

Waar gaat dit album over? Kort gezegd: Mon de mol en Tuur de bever zijn 2 vrienden met nogal uiteenlopende interesses en gewoontes. Samen beleven ze allerlei spannende zaken.
Dit album van Ballon richt zich, zoals u reeds kon afleiden uit de eerste regels tekst, voornamelijk tot de kinderen die hun eerste stapjes zetten in het lezen. Door het taalgebruik aan te passen, tekst te beperken tot een minimum en te opteren voor heel herkenbare situaties die nooit meer dan een pagina beslaan, sluiten ze perfect aan bij de leefwereld van de doelgroep.

Ook de tekeningen zijn aangepast aan het doelpubliek. De hoofdzaken worden mooi groot in beeld gebracht, maar toch is er voldoende aandacht voor details. Alles is goed herkenbaar voor alle leeftijden. Wat toch erg belangrijk is om aantrekkelijk te zijn voor de kleinsten.

Besluit (1): Timme keek, las en genoot met volle teugen van ZIJN eerste strip!

Besluit (2): deze reeks dekt zeker een gat in de markt. Er zijn wel alternatieven zoals de reeks ‘Strips voor beginnende lezers’ van Zwijsen, maar daar betreft het langere verhalen die bovendien moeilijker lezen. Wat mij betreft laat Ballon met deze reeks de prilste lezertjes op een juiste en motiverende manier kennis maken met de wereld van de strips. Hopen maar dat ook scholen en bibliotheken deze in hun assortiment opnemen.