Slag om Arnhem, September 1944 1 De brug

Eerst en vooral een verontschuldiging aan onze Noorderburen. Ik was me er niet bewust van dat er een zware slag heeft plaatsgevonden rond Arnhem tijdens de Tweede Wereldoorlog. Maar deze reeks vult dit gat in mijn kennis.

De geschiedenis in het kort: De slag om Arnhem vond plaats van 17 tot 25 september 1944 in en rond Arnhem. Ze was een onderdeel van Operatie Market Garden. Veldmaarschalk Montgomery had deze Operatie voorgesteld met als doel om de Duitse linies heen te trekken en Duitsland binnen te vallen via Arnhem. Parachutisten moesten enkele bruggen veroveren in Arnhem (deel Market) en bezet houden tot de tanks er waren (deel Garden). De Eerste Britse Airborne divisie kreeg de opdracht om de bruggen in Arnhem te bezetten. Slecht twee dagen moesten ze de brug vasthouden voor de tanks er zouden zijn, maar deze slag om Arnhem werd door de geallieerden verloren.

Ik moet zeggen dat de eerste pagina van dit eerste deel een tegenvaller is: de tekenstijl lijkt op eerste zicht simplistisch en ongedetailleerd. Van een historisch beeldverhaal verwachtte ik toch wel meer. Maar de stijl begint me doorheen het verhaal langzaam aan te bevallen. Na het sluiten van het boek, besef ik dat het eigenlijk wel past bij het verhaal. Het geeft alle nodige details zonder dat je verloren loopt in bloederige taferelen of gedrenkt wordt in pure horror. Het is welbeschouwd, uiterst geschikt voor een historisch beeldverhaal.

Daarnaast is het verhaal uitermate sterk en interessant. We volgen de geallieerden, vanaf het moment dat ze beslissen om achter de frontlijn een grote parachute-landing uit te voeren om zo de bruggen in Arnhem te bevrijden en te bezetten. Helaas waren de elite-troepen van Hitler hier even op adem aan het komen na de eerste ronde van D-day. Het conflict breekt dus op volle kracht los. En tussen die twee legers zitten de inwoners van Arnhem geprangd.

Wat enigszins uitzonderlijk is aan deze strip is dat iedereen zijn eigen taal spreekt: de geallieerden Engels, de bezetters Duits en de inwoners van Arnhem Nederlands. Enige talenkennis is dus wel een noodzaak, maar laat dit je niet tegenhouden. Ondanks mijn eerder beperkte kennis van Duits kon ik toch perfect volgen. Deze talenkeuze verhoogt, naar mijn idee, nu net het gevoel van authenticiteit. Maar wat de strip echt goed maakt is toch voornamelijk het verhaal: je hoopt samen met de Engelsen dat ze de brug kunnen houden. Je duimt samen met de inwoners dat het gevecht vlug over zal zijn en je .. wel nee, je supportert helemaal niet voor de Duitsers eigenlijk. En je weet ook al wel dat de geallieerden verloren hebben, maar toch wil je dat niet aanvaarden en vecht je mee.. denkbeeldig weliswaar. Dat maakt het verhaal net zo sterk: dit is geen hollywood-film waar alles uiteindelijk goed afloopt. Dit is gebaseerd op het echte verhaal van Arnhem en zijn verloren slag, met al zijn vernietigingen, leed en pijn maar ook van loyaliteit en vriendschap ondanks alles. Het leven zoals het was anno 1944 te Arnhem.

Er is ook een trailer gemaakt van dit deel. Je kan hem hier vinden.

In het kort: als iemand met interesse in de wereldoorlogen hoort deze in mijn boekenkast.