Miss Oktober 1 Playmates, 1961

Een goede detectiveserie gaan we nooit uit de weg. In de loop van de jaren hebben we al menige topreeks op televisie mogen aanschouwen, zowel uit eigen land als bv. Engeland, de US of de Scandinavische regionen. Ook op papier zijn er reeks enkele goede reeksen gepasseerd, die ons zowel grafisch als verhaal-technisch uitstekend hebben onderhouden. Dat maakt ook dat deze jongen heel wat verwacht van zo'n nieuwe reeks die de ambities heeft om goed en origineel over te komen. Is Miss Oktober die beloftevolle driedelige reeks?

Viktor is een bloedmooie blonde, maar tevens door een ongeluk een dove, cynische, verbitterde dievegge. Inspecteur Clegg is de inspecteur die belast is met het onderzoek naar enkele lijken die door een seriemoordenaar geportretteerd werden als ‘Playmates’ van de maand. We volgen vooral deze twee hoofdpersonages, waarvan Viktor ook door de seriemoordenaar staat aangeduid als Playmate van Oktober 1961.

Desberg, notoir veelschrijver, heeft al wat ervaring met detectives op zijn palmares staan. Bovendien heeft deze strip alle componenten in huis om ons sterke vervolgdelen op te leveren: een zeer uitgekiende seriemoordenaar met een echt doel, persoonlijke intriges, een meesterdief, bedrog, playboys en carrière-mannen die er alles voor over hebben om het te maken. Inhoudelijk is dit een goede start van een reeks maar ook niet meer. Je hebt waarschijnlijk alle delen nodig om echt te kunnen zeggen of dit de reeks wordt die je later nog veel gaat herlezen.

In Empire USA en I.R.$. heeft Queireix, al samengewerkt met Desberg, zij het niet zo veel. Zijn passages waren meestal van korte duur. Laat ons hopen dat het hier niet zo is, want ik moet eerlijk zijn: deze pagina’s kan ik wel smaken. Het 60’s sfeertje is helemaal aanwezig: de mooie mensen, de rijke omgevingen, de maatpakken en het nodige bloot. Soms krijg je wel een beetje het gevoel dat het wat te vlug moet, maar hij weet dat alweer op een aangename en vindingrijke manier op te lossen met kleine ingrepen. Grafisch voelt het wel heel Bec-achtig aan en dat is volgens mij niet verkeerd.

Miss Oktober kent een beloftevolle start, die weet te boeien en intrigeren, maar doet dat juist niet voldoende om een detective verhaal te zijn. Ik ben dan ook benieuwd naar de vervolgdelen om te weten te komen wie de seriemoordenaar is en wat hij nog op zijn kerfstok heeft.