Reportages 1 Reportages

Dit stripboek is een beetje anders. Het is geen 'gewoon' stripverhaal dat hier verteld wordt, maar een vorm van journalisme dat in een stripformaat gepresenteerd wordt. Het gaat dan ook over bekende conflicten, zoals Israël en de Palestijnen, Irak en de Amerikaanse bezetting, Tsjetsjenië en Rusland maar ook andere hete hangijzers zoals de migratie naar Europa, het oorlogstribunaal in Den Haag en het kastesysteem in India komen aan bod. Er zijn dus zes kortverhalen waarbij Sacco een journalisme toont, zoals we het niet gewoon zijn. Zijn kernstandpunt is immers dat niemand absoluut objectief kan zijn. We beoordelen situaties altijd vanuit onze eigen waarden en normen, die sterk afwijkend kunnen zijn van de lokaal heersende moraliteit. Het middel strip vergroot dit uit. Tenslotte, hoe je iets tekent geeft een weerslag op wat je tekent. Daarom gaat hij er ook vanuit dat wat hij tekent altijd gekleurd zal zijn en vertrekt hij vanuit een ander uitgangspunt, met name dat diegene die lijden het meeste recht hebben op journalisme vanuit hun plaats in het conflict. Als je dan kijkt naar de thema's van de stripverhalen die ik heb aangehaald, verwondert het je wellicht niet om de kant van de Palestijnen of de laagste kaste van India terug te vinden in het stripboek.

Of zoals Sacco het zelf verwoordt: 'Ik heb zelf de verhalen uitgekozen die ik wilde vertellen, en uit die selectie blijkt vanzelf waar mijn eigen sympathieën liggen. Ik maak me vooral druk om mensen die zelden gehoord worden, en ik voel me niet verplicht om hun stemmen in evenwicht te brengen met de gepolijste verweren van de machtigen. De machtigen worden doorgaans prima bediend door de gevestigde media of propagandaorganen. Ja, de machtigen moeten geciteerd worden, maar dan wel om het waarheidsgehalte van hun beweringen te toetsen, niet om de waarheid te verhullen. Ik geloof dat macht het slechtste in de mens naar boven brengt, maar ik heb ook gezien dat de mensen die aan het kortste eind trekken, zich evenmin altijd voorbeeldig gedragen, en ik heb geprobeerd dat te vertellen. Ik denk dat de grote Britse journalist Robert Fisk ongeveer de juiste balans vindt: 'Ik zeg altijd dat reporters neutraal en onbevooroordeeld de kant van hen die lijden, behoren te kiezen.'

Na elk verhaal gaat Sacco ook nog even in op het verhaal en waarom het volgens hem toch nog niet helemaal geslaagd is of waarom wel. Maar de belangrijkste vraag is natuurlijk of het voor ons, als lezer, dan nog wel leuk/interessant is om te lezen? Ja, als je er van houdt om een andere, soms afwijkende invalshoek op een conflict te ontdekken en hierdoor de mogelijkheid neemt om je je eigen mening al dan niet bij te schaven. Neen, als ver-van-je-bed-shows je niet interesseren of je niet de andere kant van de medaille wil zien. Voor mij.. ik vond het interessant. Ik snap nu soms ook beter de andere zijde.

Het is wel geen stripboek dat je ineens uitleest. Ik heb er verschillende dagen over gedaan om het te lezen. Ik moest af en toe een verhaal toch wel even laten bezinken. Het roept immers, door zijn voorkeur voor de lijdende partij, af en toe een ander beeld op dan je gewoon bent te zien.

Deze kortverhalen in stripvorm zijn gepubliceerd in verschillende tijdschriften/kranten. Hierdoor heb je bijdragen in kleur en andere in zwart-wit. Ik ben het meeste getroffen door de zwart-witte verhalen. De detaillering en fijngevoeligheid ligt daar veel hoger naar mijn gevoel. De gekleurde tekeningen zijn minder indrukwekkend, door een lager gebruik aan arcering dat niet gecompenseerd wordt door de eerder beperkte inkleuring. Daar de meeste verhalen in zwart-wit zijn, beleef je desalniettemin veel plezier aan dit boek.

In het kort: ik vermoed dat dit een strip is die niet iedereen zal aanspreken. Indien je interesse hebt voor een beetje extra achtergrond over de dagelijkse realiteit van conflicten dicht en ver van huis, is dit wel degelijk een aanrader.