Pokereiland 1 Winter

Glunderend kwam hij naar mij, overhandigde me een pakketje en zei dat ik hier veel plezier aan ging beleven. Aan de grijns op zijn gezicht kon ik zien dat hier iets meer achter zat. Bij het openen van de plastic zak moest ik dan ook onverwijld naar een zonnebril grijpen. De cover van deze te recenseren strip is dan ook van een verschrikkelijk fluo-paars allooi. Bij het zien van de strip 'Het bronzen tijdperk' dacht ik nu wel alles gehad te hebben, maar deze cover is dus nog lelijker. Spuuglelijk.

Wat Arboris hiermee wilt aantonen weet ik echt niet. Het is nochtans een uitgeverij die mijn volle waardering krijgt door de enorme aantallen prachtige reeksen die ze reeds heeft uitgebracht, maar dit sloeg me met verwondering en ongeloof.
En mocht dit dan nog enkel bij de cover gebleven zijn, zou ik er eventueel nog mee hebben kunnen leven. Maar ook de binnenkant heeft die mottige inkleuring (en ik wik mijn woorden). Het flashy van elk kadertje brandt een gaatje in je netvlies, zo hevig is het.

Rest ons nog één hoop voor deze strip, namelijk het verhaal. En ook dat is bij het belachelijke af:
Het Pokereiland is dus, ja de naam zegt het al, een eiland waar vier koningen het bewind voeren. En, originaliteit troef, deze vier gebieden waarover ze heersen hebben allemaal de naam van een reeks kaarten. Tot op een dag waarop een Orakel verschijnt aan de dwerg Jinx. Er is een grote tragedie op komst voor de vier heersers en hun eiland, en hij is de persoon die hen dit mag gaan vertellen.
Een nieuw tijdperk staat hen te wachten, namelijk dat van de chaos.

Om even de absurditeit van het verhaal duidelijk te maken: Vanaf pagina 13 t.e.m. pagina 42 verhaalt men de strijd tussen de Koning van het koninkrijk Schoppen, Haroon, en de heerser van het Magische woud. 30 pagina's dus waarin de kleuren je ogen constant teisteren. Het gevecht bestaat dan ook nog uit het gebruik van magische trucjes, vaak zo ongeloofwaardig dat ze bij het belachelijke af zijn, om de tegenstrever te overwinnen.

Het mag dus duidelijk zijn: deze strip is helemaal niet aan mij besteed. Ik denk zelf dat Arboris hiermee een serieuze miskleun op de wereld heeft gebracht. Hopelijk heeft de uitgeverij niet te veel geld en tijd geïnvesteerd, want dat is verloren moeite geweest.

Btw, beste RdL, bedankt voor het vergiftigd geschenk. ;-)

Trailer kan je hier vinden.