Goliath (Gauld) 1 Goliath

David en Goliath, het overbekende verhaal uit de bijbel. Goliath was de vechter die voor het Filistijnse leger het Israëlitische leger uitdaagde. Vermist hij een sterke reus was en beschikte over een indrukwekkende maliënkolder, zwaard en schild, was de strijd op voorhand al beslist.. zo dacht men toch. Gedurende 40 dagen herhaalde hij zijn uitdaging voor een kampioen uit het andere kamp. Een tweegevecht zou de strijd beslissen in plaats van een enorm gevecht tussen de twee legers. Niemand durfde de uitdaging aan, tot op de veertigste dag wanneer David naar voor kwam. Hij velde de reus door een goed gericht slingerschot, dat Goliath meteen buiten strijd stelde. David hakte daarna het hoofd af van Goliath en won de strijd.

In deze graphic novel zien we de zijde van Goliath. Hij is eigenlijk een soldaat die niet kan vechten en daardoor de administratieve kant van het leger opvolgt. Maar hij wordt vanwege zijn indrukwekkende gestalte toch uitgekozen als duellist. Zijn leider gokte er op dat niemand zijn uitdaging zou durven aannemen. Uiteindelijk zouden ze zo dan wel winnen, was de redenering. Maar het verhaal loopt dus lichtjes anders af.

We leren Goliath kennen als een aangename man, die gewoon zijn werk wil doen (zonder zich al te moe te willen maken) en wil genieten van het leven. Hij houdt van de natuur en bouwt een mooie vriendschapsrelatie op met de jongen die zijn schild moet dragen. Er wordt met de lezer een hechte band gecreëerd door de leuke voorvallen van Goliath. En dan op het einde komt David...

Het is zeer zeker een heel eigen interpretatie van het bijbels verhaal, dat juist hierdoor een paar vragen stelt naar het waarschijnlijkheidsgehalte van deze bijbelverhalen. Daarnaast wordt er ook wel gewezen op de machtswellust van leiders en de absurditeit van oorlog. Ik vond het zeer leuk gevonden en goed in elkaar gestoken. Ik heb het dan ook met veel plezier gelezen. Laat je niet wegdraaien van dit boek door de tekenstijl. Het lijkt uiterst simpel, ja zelfs kinderlijk, maar het past wonderbaarlijk wel met de sfeer van het boek. Hieronder dan ook een preview van de eerste pagina's:

Als het nog niet duidelijk was...
In het kort: een aanrader.