Zoen niet zomaar iemand 1 Zoen niet zomaar iemand

Je zal maar als jonge knaap in een Russische bioscoop zitten om naar de zoveelste voorstelling van 'Alles voor hem' te kijken en naast je zit een ontroostbare knappe deerne, die volledig opgaat in de propaganda die deze film vertoont ten voordele van vadertje Stalin. Wat zou jij dan doen? Deze juffrouw troosten natuurlijk. Een kus is dan een mogelijkheid en zou in vele landen geen enkel probleem zijn.

Maar niet in deze Sovjetstaat, dus. Een film die gaat over de volksheld, wordt onderbroken doordat jij een verkeerd handeling stelt. Dit kan ernstige gevolgen hebben in dit communistisch land. Men zorgt er niet alleen voor dat jijzelf met een enorm schudgevoel wordt opgezadeld, bovendien gaat men dieper spitten in je familiale achtergrond om de reden van deze 'rebelse' handeling te zoeken. En dat men daar grondig te werk in gaat is een feit. Ook de vader en de vriendjes van kameraad Viktor, want dat is de naam van deze waaghals, worden helemaal doorgelicht.

'Zoen niet zomaar iemand' geeft een beeld van het onderwijs in de Sovjet-Unie ten tijde van de Koude Oorlog. Het feit dat afwijkende meningen bestonden maar binnenkamers moesten gehouden worden, wordt hier geaccentueerd. Zoals de vader zelf declameert: "Je mag alles denken, maar niet alles zeggen".

Ook al lijkt dit een geschiedkundig epos en ook al is de situatie minstens ernstig te noemen, de tekeningen van Sandrine Revel zorgen ervoor dat het verhaal leesbaar blijft en niet te gewichtig overkomt. Het verhaal in het verhaal is de zoektocht van de kleine Olivier naar de waarheid: in wat voor een staat leven wij en hoe worden we voortdurend onder de knoet gehouden door de indoctrinatie van het communisme. Deze rebellie werd hem met de paplepel ingegoten, want ook de vader van de kleine jongen is niet vies van enige revolutionaire slagzinnen.

'Zoen niet zomaar iemand' is de eerste volwaardige strip die van Sandrine Revel is vertaald. Daar kunnen we Blloan enkel hartelijk voor bedanken.
Revel is voornamelijk gekend door haar kinderstrips, illustraties en schilderwerken maar heeft toch ook al enkele autobiografische strips achter haar naam staan. Nu we kennis hebben gemaakt met dit verhaal van haar hand, op scenario van Marzena Sowa, lijkt het me geen slecht gedacht om even stil te staan bij het verder vertalen van haar werk.

Ander, reeds vertaald, werk van Marzena Sowa is Marzi. Daar is ze de scenariste van en we herbeleven delen van haar jeugd in het communistische Polen. Ook een aanrader (jammer dat er maar 1 deel van is vertaald, misschien een tip voor Blloan?)

Dit is een prachtig geschenk voor deze periode. Het verhaal is Kerstmis waardig.
Vrede op aarde voor alle mensen van goede wil.