Noach 2 En alles wat kruipt

Vooraleer u deze recensie leest dient u te weten dat ondergetekende het niet echt kan vinden met het katholieke geloof (met geen enkel geloof eigenlijk). Ik tracht deze eigenschap geen rol te laten spelen in m’n bespreking, maar helemaal garant wil ik hier niet voor staan.

Gemakshalve ga ik er vanuit dat iedereen wel op een of andere manier bekend is met het verhaal van de ark van Noach, waarin deze de boodschap krijgt van God om een reusachtige ark te bouwen waarin van elke diersoort een koppeltje kan ondergebracht worden om ze zo te redden van de apocalyps. Een vrij toepasselijk thema op deze 21ste december 2012, die volgens velen het einde van de wereld betekent.
Dit tweede deel uit het vierluik verhaalt over de bouw en het vullen van die ark met een duo van elke diersoort. Bovenal gaat het echter over de worsteling van Noach met de vraag of de gevaarlijkste aller diersoorten, de mens, het wel verdient om gered te worden. Ook al impliceert een afwijzing dat zijn beide zonen geen nakomelingen zullen krijgen.

Aronofsky en Handel vertellen dit duizenden jaren oude verhaal vanuit een origineel gezichtspunt. Het licht aanwezige SF-sfeertje uit het eerste deel is in dit tweede boek niet meer terug te vinden. Niet verwonderlijk gezien de locatie, die zich beperkt tot de ark, waar alles zich nu afspeelt. Hun uiterst originele weergave van de engelen bleef echter wel overeind en helpt ook nu weer enkele ‘hiaten’ uit het oorspronkelijke verhaal te verhelpen. Vanwege de verschillende inter-menselijke relaties die aan bod komen, zit in dit boek minder vaart dan in deel 1. Dit stoort echter absoluut niet. De beeldenpracht, die verstoken blijft van veel woorden, sleurt je zo mee naar het einde van de 72 bladzijden.

De tekeningen. Niko Henrichon excelleert vooral in totaalbeelden en sfeerschepping. De geel-oranje gloed symboliseert mooi de verdorrende wereld waarin we ons bevinden. Op bladzijde 55 moet deze hoofdkleur wijken voor het blauw van water. Over de hele lijn komt je een sombere, maar erg passende sfeer tegemoet. De weergave van gezichten vind ik iets minder, waarbij vooral de vaak hoekige neuzen opvallen. Maar het moet gezegd: het eindoordeel is onverdeeld positief.

Besluit: deze reeks en dit album hebben me zeker positief verrast. Vooral de tekeningen konden op m’n goedkeuring rekenen. Ondanks m’n grote gereserveerdheid wat geloof en bijbelse verhalen betreft, zullen de vervolgdelen zeker ook aangeschaft worden.

Voor een uitstekende recensie over deel 1: KLIK.