Jommeke 262 De brulharp

1982 - De viool van Varazdina. Jommeke maakte in Lapland kennis met Varazdina en Vazalino, de koninklijke hoogheid en haar trouwe nar. De jongen met het strooien dakje en zijn vriendjes moesten er jacht maken op de slurf-eland om de viool van Varazdina, het statussymbool van de koningin, te voorzien van nieuwe snaren die gemaakt worden uit het haar van dit zeldzame dier.
2012 - De brulharp. In dit album zijn we jaren later (vanzelfsprekend zijn de hoofdrolspelers niet verouderd in die tijd) en ook nu weer zorgen de haren van de slurf-eland voor de nodige kopbrekers. Ze vangen vormt geen probleem meer (of toch?) omdat er reeds geruime tijd van deze sympathieke beestjes gekweekt worden in het paleis. Er is echter wel wat anders aan de hand... Bovendien steekt de hoogheidswaan ook nu weer de kop op bij de broer van Varazdina.

Alle ingrediënten zijn weer aanwezig om van dit verhaal een ouderwets getint Jommekes-verhaal te maken. Jammer genoeg wijken de scenaristen even over halfweg stevig af van de gekende witte Laplandse omgeving om in zowat alle uithoeken van de wereld te belanden. En dit telkens voor slechts een tweetal bladzijden. Hierdoor breekt het verhaal en is de inleving een stuk minder. Volgens mij was het beter geweest om één element verder uit te diepen en er een sub-verhaaltje van te maken. Blijkbaar vond men het leuker om verschillende vondsten in het muziek-thema te implementeren. Het gevoel dat er heel wat meer in dit verhaal zat, overheerst echter.
Gelukkig zijn kinderen op dit gebied minder veeleisend. Naar kindermaatstaven blijft dit een heerlijk stukje ontspannende lectuur waar een hele schare fans gerust een half uurtje mee zal kunnen vullen.

Besluit: na meer dan 260 albums zit de mot soms wat in de reeks. De auteurs hadden het deze keer precies wat moeilijker om een boeiende en samenhangende verhaallijn in het geheel te steken. Gelukkig wordt de erfenis van Jef Nys geen geweld aangedaan en is het een album dat past in de stijl van alle vorige albums.