Lucky Luke (Lucky Comics) 5 Ieder voor zich

Na 31 albums in de oorspronkelijke reeks en 42 in de nieuwe reeks, brengt “De avonturen van Lucky Luke - naar Morris” het vijfde album in deze reeks, namelijk “Ieder voor zich”. Achdé nam naar goede gewoonte het tekenwerk voor z’n rekening en het scenario werd verzorgd door Pennac en Benacquista.

Het verhaal: na een mislukte overval belanden de 4 Dalton-broertjes nog maar eens in de gevangenis dankzij de bekendste cowboy uit de wereld van het stripverhaal. Een hevige ruzie en ontsnapping later, begeven de Daltons zich elk in een andere windrichting om zo snel mogelijk aan een miljoen dollar te geraken. De eerste die daarin slaagt, wordt de nieuwe leider van het schietgrage kwartet. Niemand minder dan Lucky Luke mag de heren opsporen en trachten voor een zoveelste maal achter slot en grendel te krijgen. Dit loopt echter niet van een leien dakje. Wie de broederstrijd wint en hoe dit gebeurt, dient u zelf te lezen!

Het scenario van Pennac en Benacquista zit behoorlijk in elkaar. Actie en afwisseling zijn er ruim voldoende om 46 bladzijden aangenaam te vullen. Er wordt rekening gehouden met de eigenheden van de hoofdpersonages en ook is de mix van klassieke ingrediënten goed gebalanceerd. Enkel op het einde wijkt men hier en daar een stukje af van wat we gewoon zijn van de hoofdpersonages. (Daar kan ik helaas niet verder op ingaan omdat anders de leeservaring onrecht wordt aangedaan.)

Het minste wat je van tekenaar Achdé kan zeggen, is dat hij op magistrale wijze de door Morris geschapen wereld en figuren kan reproduceren en aanpassen aan de wensen van het scenario. De eigenheid, lijnvoering én inkleuring van Morris zijn onmiddellijk herkenbaar in zijn tekenwerk. Ook de decors lijken vaak zo uit het oorspronkelijke werk van Morris te zijn geplukt. Geen beter persoon dus om de poor lonesome cowboy sneller te laten schieten dan z’n schaduw...

Besluit: deze telg uit de Lucky Comics-stal is geen verspild geld. Er zijn zeker betere verhalen, maar als ontspanningsliteratuur is het meer dan afdoende, zeker voor de jeugd en de minder veeleisende volwassene.