The Garfield Show 4 Het kerstkatje

Garfield heeft niet echt een introductie nodig, dus geef ik maar even een beetje geschiedenis mee. Jim Davis, de bedenker, was tijdens de jaren '70 op zoek naar een concept dat als strip zou aanslaan bij de Amerikaanse bevolking. Al vlug had hij door dat redelijk wat verhalen, waar honden een rol opeisten, populair waren. Bijgevolg koos hij voor een kat.. logisch toch? Deze dikke kat, met zijn overbekende karaktertrekken: lui, egoïstisch en sarcastisch, kreeg oorspronkelijk slechts een bijrol naast het hoofdpersonage Jon, een striptekenaar. Maar zoals we allemaal al eens hebben kunnen vaststellen, sommige huisdieren zijn een pak interessanter dan het baasje. Bijgevolg werd Garfield al vlug gepromoveerd tot hoofdpersonage.

Door het enorme succes van Garfield, werden er ook films, games en tekenfilmpjes van gemaakt. In 2008 volgde een tweede animatieserie, genaamd The Garfield Show, die gebaseerd is op de oorspronkelijke verhalen maar geen letterlijke kopieën zijn. De strip die hier besproken wordt, eveneens The Garfield Show genoemd, geeft de verhalen uit deze tekenfilmreeks weer. Met andere woorden, we hebben een strip die aanleiding gaf tot een tekenfilmserie, om dan op zijn beurt terug verstript te worden. Kan je nog volgen?

Dit leidt ons tot de belangrijkste vraag: Is de verstripping van een afgeleide van het origineel interessant genoeg om de strip te verantwoorden? Of beter gezegd: is het grappig? Het antwoord: is het ergens mogelijk dat Garfield niet grappig is? Natuurlijk niet! Is het zo goed als het origineel.. nog niet helemaal. Garfield wordt iets te gemakkelijk weggespeeld door zijn 'tegenstanders' in deze boek. Zo ken ik hem niet. Ik verwacht net dat hij ultiem toch het laatste woord zal hebben en dat is slechts in één van de drie verhalen het geval. Maar als je die verwachtingen niet koestert (de kinderen van de buren), dan blijken deze verhalen geweldig te zijn. Achteraf bekeken, ik had moeten beseffen dat dit Garfield is, die nu eens nooit doet wat je van hem verwacht!

Het is een vrolijke inkleuring en vlotte tekenstijl.. het totaal tegenovergestelde van Garfield.. Die combinatie blijft werken en is ook hier uiterst geslaagd.

In het kort: het is Garfield! Meer hoef ik daar niet over zeggen.