Peanuts compleet 3 1955 en 1956

Peanuts of Snoopy, zoals wij het altijd noemden, moet je savoureren. Zoals met wijn: even opsnuiven van de geur, bewonderen van de ogenschijnlijke eenvoud en dan een klein beetje tot je nemen en daarna volop genieten van de nasmaak.. even wachten.. nog even.. en dan de volgende. Zalig! Pas op, niet te veel ineens of je wordt er ziek van.. neen, uitsluitend met mondjesmaat kan je deze boek volledig op waarde schatten. En zo heb ik hem ook gelezen.. een paar strookjes per keer.

Zijnoot: Ik word in mijn voorkeur voor Snoopy, ondersteund door tekenaar Schulz zelf, die de benaming Peanuts maar niks vond. Het was hem opgedrongen door de editor van de krant waar hij het snoopy-concept in het begin aan verkocht had, maar volgens hem was de naam totaal belachelijk, had het geen waarde en was het zelfs verwarrend. Dus laten we het maar op Snoopy houden.

Snoopy is de hond van Charlie Brown. Charlie is een beetje de net-niet-jongen: als hij iets doet, heeft iemand anders het net al veel beter gedaan. Als Charlie iets beter weet, krijgt hij nooit gelijk. Hij heeft zijn uiterlijk niet mee en is ook niet sociaal vaardig. En zo komen we tot een jongen die eeuwig op de tweede plaats komt. Snoopy is een beetje het tegenovergestelde: hij maakt plezier, probeert van alles uit en gaat er altijd volle bak voor. Ze zijn elkaars tegenpolen in zekere zin. In deze mix wordt dan ook nog het bazige buurmeisje Lucy losgelaten en je ziet gewoon de mogelijkheden van confrontaties tussen Lucy en Charlie of Lucy en Snoopy opdoemen. Het is die eenvoudige opzet, dat contrast, dat telkens opnieuw een glimlach losweekt. Het blijft aanspreken. Je kan je wel altijd ergens inleven en lachen met het eindresultaat. En om dat bijna 50 jaar vol te houden, moet Schulz toch veel verbeeldingsvermogen gehad hebben. De problemen die hij jaar na jaar verzonnen heeft en de running gags die hij als rode draad er in verwerkte, blijven origineel en leuk. Heel sterk! Ik vind het dan ook heerlijk dat Silvester deze verzameling bij ons op de markt brengt.

De lay-out van de boek weerspiegelt de eenvoudige sfeer dat de strip uitstraalt. Drie zwart-witte stripstroken per pagina, pagina na pagina. Geen toegevoegde glitter of tierlantijntjes, gewoon zoals het was. En dat is perfect voor Snoopy. Meer zou alleen maar afbreuk gedaan hebben.

In het kort: Savoureren!