Blake en Mortimer 21 De eed van de vijf lords

De periode van de cadeautjes is aangebroken en daar maken sommige uitgeverijen met graagte gebruik van om hun betere reeksen aan te bieden. Alle grote namen worden dus van stal gehaald en daar kan een cult-reeks als Blake en Mortimer niet aan ontbreken.

Het is het vijfde verhaal van de handen van Yves Sente en André Juillard. Dat beiden plezier hebben gekregen in een verhaal over de twee flegmatieke Engelsmannen mag duidelijk blijken uit het verhaal dat hier voor me ligt. Dit terwijl ze toch trouw blijven aan het origineel. De manier van vertellen, de tekeningen, de gelaatsuitdrukkingen, het oog voor detail, enfin je zou kunnen denken dat dit zo uit de pen van Martin is gevloeid.

Een geheime genootschap, de T.E. Spirit Society, komt in nauwe schoentjes terecht. Deze vijf leden, allen lords (Ik kan nu reeds verklappen dat Mortimer er één van is), hebben destijds gezworen dat ze een geheim mee zouden nemen naar het graf. Een geheim dat zo belastend is voor één bepaalde persoon, dat dit beter in de doofpot terecht komt in plaats van in de openbaarheid. (man, is dit moeilijk om een korte inhoud te maken zonder al te veel te vertellen).
Tot het moment dat de éne na de andere lord op mysterieuze wijze dood terug gevonden wordt.

Een one-shot van zomaar even 64 pagina's waar je niet zomaar 1,2,3 door bent. De grote lappen tekst zorgen ervoor dat je wel even zoet bent. Vaak vertellen deze teksten gewoon wat je op de tekening kan zien, maar dat is bij reeksen van die tijd niet ongewoon. Als je het origineel wenst te volgen dan moet je ook die omslachtige omschrijvingen erbij nemen.

Voor de liefhebber is deze strip zeer te smaken, voor de jongeren onder ons zal dit eerder oubollig overkomen. Het verhaal is dan ook niet voor iedereen weggelegd.
Twijfel je over het al dan niet aanschaffen van deze strip, blader dan even door het verhaal in je stripzaak.
Persoonlijk zou ik die niet laten liggen, maar je kan me dan ook bij de oudere rakkers van Stripinfo rekenen. ;-)