Kapitein Kreiss 1 Sigvath 63

Kapitein Higgman werkt reeds 19 jaar als transporteur van nucleair afval. Als hij een nieuwe copiloot krijgt, een vrouw dan nog, is hij 'not amused'. Op hun vlucht met de Sigvath komen ze in aanraking met de rebellen die het (totalitaire?) regime omver willen werpen.

Ik ben altijd blij en geïnteresseerd als er, tussen de lawine aan vertalingen van Franse strips door, eens een kans gegeven wordt aan talent van eigen bodem. Daarbij nemen we 'eigen bodem' dan wel wat ruimer, zijnde het hele gebied waar Nederlands wordt gesproken. John Heijink is zo een auteur van eigen bodem die van Arboris nu de kans krijgt het hele Nederlandstalige stripland te bereiken.

Nog een reden om interesse te hebben in dit album, is het genre. SF is immers mijn favoriete genre, alhoewel mijn voorkeur uit gaat naar Space Opera. Een van de dingen die ik apprecieer in dit genre is dat het vaak gebruikt wordt als vehikel om een stevige portie commentaar te geven op de maatschappij waarin we leven. En die kans grijpt Heijink met beide handen. Zijn afkeur van de consumptiemaatschappij of ongezonde levensstijlen steekt hij niet onder stoelen of banken. Al had hij het wel iets subtieler kunnen aanpakken en beter integreren in het verhaal.

Alhoewel ik niet echt fan ben van zijn tekeningen - de lijnvoering is vrij dik en niet erg verfijnd, de inkleuring ziet er nogal plastiek uit zonder echt mooi te zijn - was ik vooral wat teleurgesteld door het verhaal. Dat is nogal rechtlijnig en weinig verrassend. De uitwerking kon iets geraffineerder zijn en had bij voorkeur toch een steviger spanningsboog gehad.

Dit is zo een reeks die ik echt goed wou vinden, maar als ik eerlijk ben, is het resultaat toch net iets te mager. Slecht vond ik het echter niet. Net voldoende.