Dansen op de vulkaan 1 Dansen op de vulkaan

Voor de goede orde: de ingevoegde afbeeldingen komen NIET uit het betreffende boek, maar geven wel een goed beeld van de stijl waarin de auteur werkt.

Floor de Goede is een 33-jarige Nederlandse striptekenaar die z’n debuut maakte in het homo-jongerenblad Expreszo, met de auto-bio strip Flo. Hij behaalde in 2005 de VPRO-debuutprijs voor het beste debuut met de strip Flo: De dagelijkse beslommeringen. Met Dansen op de vulkaan is z’n eerste graphic novel een feit. Erg veelbelovend dus...
De liefde... voor de één een biologisch proces in gang gezet door hormonen, voor de ander een godsgeschenk. In veel films (en toegegeven, ook in enkele strips ;-) ) voorgesteld als een eeuwige hemel op aarde of als een resolute hel. Gelukkig bestaan er nog stripauteurs die het een en ander realistisch neerzetten. Floor de Goede is zo iemand die in deze semi-autobiografische graphic novel over (een deel van) zijn liefdesleven vertelt. Hij doet dat in 3 grote hoofdstukken (en een epiloog). Het openingsdeel gaat over het grote gemis voor de ander als je 10 dagen in het buitenland zit om te werken. Deel 2 laat het binnensluipen van een andere geliefde in de relatie zien. Het afsluitende deel toont de voorbereidingen van Flo voor z’n graphic novel. Hiervoor zit hij in New York, ver verwijderd van de man van z’n leven. Drie compleet verschillende zaken, die toch één iets gemeen heb: de afstand (letterlijk en figuurlijk) die er bestaat tussen geliefden in de verschillende fasen van een relatie.
Er zijn reeds tal van getekende liefdesverhalen uitgebracht. Meestal gaat het over fictieve verhalen, andere keren over uit het leven gegrepen situaties. Nog veel vaker is het gewoon een onderdeel(tje) van een heel andere vertelling.
De sterkte van dit verhaal bestaat er volgens mij vooral in dat deze auteur zonder veel poespas op een eerlijke en integere manier de goede én moeilijke kanten van een relatie, in dit geval tussen 2 mannen, laat zien. Geen extreem harde standpunten, geen overdreven zweverige praat, gewoon een realistische weergave van wat 2 mensen voor elkaar voelen. Dat het tussen partners niet steeds rozengeur en maneschijn is, zal iedereen ook wel weten. Deze kant belicht de auteur op een zodanige manier dat je als lezer het gevoel hebt dat je zelf niet steeds even volwassen reageert op strubbelingen met de wederhelft.
Flo(or) weet dusdanig goed de grens te bewandelen tussen wat kan/is en wat verzonnen is, dat je je als lezer meermaals afvraagt wat in het verhaal nu eigenlijk fictie is en wat non-fictie. Meer kunnen we ons toch niet dromen?!
Het tekenwerk straalt een frisheid uit die blijft hangen. Met een eenvoudige, karikaturale lijnvoering geeft de auteur alles weer wat van belang is. Omstandigheden en emoties zijn erg treffend weergegeven. Het kleurgebruik is zacht en heel divers en staat in relatie met de omstandigheden waarin Flo zich bevindt. Hier en daar wringen de kleuren wel, voornamelijk daar waar de auteur experimenteert met speciale sfeerschepping zoals in de dancing.
Als je het boek niet gelezen hebt, lijkt het wel alsof het hoofdpersonage (de auteur zelf dus), nog maar een kind is. Dit komt zowel door z’n gestalte als door z’n onschuld uitschreeuwende gezicht. Dit valt te verklaren doordat dit eigenlijk gewoon een verderzetting is van eerder gepubliceerde werken, die je bijvoorbeeld kan bekijken op http://www.doyouknowflo.nl/
Besluit: dit graphic novel-debuut is zonder meer geslaagd te noemen. Op een heel menselijke, luchtige maar toch beklijvende manier neemt Floor de Goede de lezer mee in een realistisch liefdesverhaal. Dit is nog geen “Deken van sneeuw”, maar het is de aankoop toch meer dan waard!