Whaligoë 1 Lord Douglas

Keltische legendes, hanengevechten, 19de eeuwse setting, een Dandy bedriegende schrijver en zijn oude - niet op de tong gevallen - muze zijn de ingrediënten die Yann en Virginie Augustin nodig hebben om je mee te sleuren in een avontuur dat alles uit de regio en periode perst.

Yann, bekroond veelschrijver, is een man die heel wat stijlen aankan als het op vertellen aankomt. Je kan er echt niet omheen, er is voor iedereen wel wat in de reeds indrukwekkende lijst van albums dat hij heeft uitgebracht: Djinn, Het Bloed van de Porphyres, Empire USA, de Nachtuil, De Onnoembaren, het onlangs fel besproken Gringo Locos, etc… hij heeft zeker iets geschreven dat je wel goed vond. En met deze Whaligoe, dat tevens de naam van het dorpje is waar alles zich afspeelt, is hij weer lekker op dreef. Het verhaal voelt aan als een oude victoriaanse film met lekkere donkere thriller kantjes en wat regionale mystiek. Het sfeertje, de ruwe personages, de lekker scherpe zinsneden. Het klopt als een bus en je bent direct betrokken partij.

Virginie Augustin is tevens een gekende artiest in onze contreien: "Alim de Leerlooier", "Reis naar de schaduwen" en "eerste keer" waren zeker geen slecht getekende albums. Allen met een eigen interpretatie over hoe het moest zijn, alhoewel, misschien miste haar werk wat consistentie. Voor dit album is ze de mosterd een beetje gaan halen bij ‘De legende van het Wisselkind’ maar met een groot merkbaar verschil, de schaduwen zijn te duidelijk computerwerk en dat maakt dat het authentieke sfeertje dat een Victoriaans Album zou moeten hebben wat verloren gaat. Dat is misschien op zich niet verkeerd maar het maakt dat je eigenlijk iets te afstandelijk wordt en op grafische gebied niet direct in het verhaal wordt mee gezogen. Iets meer detail was misschien ook welkom geweest om je echt in het geheel te laten opnemen. Is het dan zo slecht? Neen, zeker niet maar het te moderne tintje past niet echt bij een anders mooi jeugdig getekend en ingekleurd album.

Desondanks de kleine, voor mij, grafische tekortkomingen vind ik het een zeer genietbaar album waarvan je nu al voelt wat er ons te staan wacht, maar er zullen toch nog enkele grote surprises uit de kasten komen vallen. En daar wacht ik op... ah ik hou van verrassingen!