Koblenz 4 M voor anarchie

Jaren geleden was er een serie, Koblenz genaamd, die maar niet vervolledigd werd... tot nu. De eerste drie delen die toen uitkwamen, gaven ons reeds een blik op het verhaal van Koblenz en Clara. Koblenz is een man met vreemde krachten. Hij laat zich inhuren om de meest bizarre zaken op te lossen. Daar tegenover staat dat zijn betaling bestaat uit levensjaren. Als een soort vampier pakt hij die af van de opdrachtgever en voegt ze toe aan zijn leven. Ze zijn immers nodig om zijn mechanisch hart te laten kloppen. Clara, een vrijgevochten vrouw, assisteert hem tijdens zijn opdrachten.

In dit vierde en laatste deel zien we een rolverwisseling: Clara eist de hoofdrol op terwijl Koblenz ligt weg te kwijnen. Carla is aan de slag bij een groep anarchisten. Ze plaatst bommen voor hen en richt hierbij een heleboel vernietigingen aan in dit Berlijn van het begin van de twintigste eeuw. De leider van de bende is M, een duister figuur die zich in geheimhouding hult en die zich afzijdig houdt van de groep en de aanslagen. En dit is eigenlijk de man waar Clara naar op zoek is. Hij heeft namelijk een machine gemaakt, die het leven uit Koblenz trekt, waardoor hij nu machteloos en langzaam ligt te sterven. Maar M weet wie Clara is...

Dit is het laatste deel en op het einde stel je vast dat niet alle vragen volledig beantwoord worden. Maar dit is een 'goed' open einde, waar je zelf het verhaal kan aanvullen zoals je het graag zou willen zien eindigen. Ik hou wel van dit soort eindes, maar toch vind ik dit sluitstuk iets minder sterk dan de voorgaande delen. Ondanks de uitgebreide acties en impressionante vernielingen mis je de aanwezigheid van Koblenz. De balansoefening tussen de wijze maar autoritaire man en de vrijgevochten maar onervaren vrouw wordt hier terzijde geschoven, terwijl ik juist dit samenspel het sterkste element van de reeks vind. Jammer dat dit hier losgelaten wordt.

De tekeningen zijn schitterend. De bladschikking, de kleuren, de kunststijl Jugendstil, die hier veelvuldig naar voor komt, zijn stuk voor stuk zeer geslaagd. Bijna elk plaatje brengt een nieuw hoogtepunt. De tekenstijl is en blijft één van de sterke punten van deze reeks.

In het kort: een leuke reeks, die jammer genoeg een einde kent die het net niet waarmaakt.