F.C. De Kampioenen INT OM5 Paulientje presenteert de vijfde omnibus

De kampioenen, pure nostalgie wat mij betreft. Ik herinner me nog levendig wanneer we thuis met zijn allen achter de tv zaten te wachten op de nieuwe aflevering. Wat zou het deze keer zijn? Het kon niet zot genoeg zijn, wat ons betrof. En deze omnibus brengt dat gevoel weer helemaal terug.

De vijfde omnibus brengt ons de volgende vijf verhalen:
- Kampioenen aan zee
- Boma in de coma
- De dader heeft het gedaan
- De wereldkampioenen
- Sergeant Carmen
hetzij delen 21 t.e.m. 25.

Zoals je waarschijnlijk al uit de titels kan afleiden, wordt het beproefde concept van de soap overgenomen. Ik herken me perfect in de typering van de figuren zoals Boma, Xavier, Markske, Carmen,.. Het voelt een beetje zoals thuiskomen. Maar goed, de verhalen... Het begint met Boma die heel de voetbalploeg en aanverwanten uitnodigt naar zee. Ze hebben immers een vakantie verdiend na een succesvol seizoen... nou ja, ze zijn niet gedegradeerd. Natuurlijk loopt het allemaal net iets anders als de vakantie blijkt door te gaan op een camping en Boma ook nog een wederdienstje of twee verwacht van de Kampioenen. In het tweede verhaal komt Fernand weer met snode plannen naar voor. Oma Boma zorgt voor het nodige weerwerk. En het slachtoffer van dienst is Boma, die zijn eigen plannen smeedt. Het volgende verhaal brengt Markske naar voor als een nieuwe Sherlock Holmes. Hij weet de meest onmogelijke criminele feiten op te lossen. Natuurlijk zou Markske, Markske niet zijn als er niet toch het één en het ander misloopt. Ook in 'De Wereldkampioenen' speelt Markske ongewild een hoofdrol. Hij moet immers de rode duivels in Japan uit de nood gaan helpen. De vrouwen zien dit echter niet zitten en vertrekken zelf op vakantie naar de Dominicaanse republiek. En je zou hier Carmen nog gaan missen... maar in het laatste verhaal krijgt zij de hoofdrol, die ze vol overgave uitoefent.

Deze strip heeft echt wel alles in zich om je een leuk avondje te bezorgen: dit zijn de kampioenen zoals we ze kennen. Hun avonturen zijn nog steeds even lachwekkend en origineel. Je kan het zo gek niet bedenken of de kampioenen komen het vroeg of laat tegen. En dat wordt in deze omnibus volop getoond.

In het kort: uiterst amusant leesvoer.