Lois 6 In de klauwen van de valk

De vorige aflevering kon niet echt bekoren. Zou dit zesde deel meer en beter geven of terug verzinken in het niets?

We worden in de hoogdagen van de Europese maritieme expansie gesmeten. Een vloot wordt geconfronteerd met een aantal schepen op rij die onderweg plots verdwijnen. Op zich is het niet bijzonder voor die tijd, dat een schip vergaat op die lange wereldreizen, maar wel als dit te veel na elkaar gebeurt en dit allemaal op hetzelfde traject. Er wordt een nieuwe expeditie opgezet om voor eens en altijd uit te zoeken wat er juist aan de hand is. We volgen deze Franse expeditie naar Thailand (vroeger Siam geheten, wat gebruikt wordt in deze strip). Dit was eveneens de periode dat de rijkere mannen met belangrijke functies rondliepen in protserige kledij en pruiken droegen. Zo gaan er ook een aantal mee. Bijgevolg vinden er al confrontaties op het schip plaats, met name tussen deze snobs en de ‘detectives’ die de zaak willen oplossen. Hun praktische benadering strookt niet echt met de ethiek van de mannen met pruiken.

Er zijn dus meer dan genoeg intrigerende en leuke verhaalelementen aanwezig om er een spannend verhaal van te maken. Maar helaas loopt het bij de uitvoering er van mis. De snelheid van de zoektocht naar antwoorden wordt volledig tot een stilstand gebracht door de grote hoeveelheid tekst. Het leest gewoon niet meer vlot. En de snedigheid van de dialogen tussen de twee generaties en stijlen komt er hierdoor ook niet uit. En dat is jammer, want de kern van het verhaal is best wel in orde. Er wordt gewoon te weinig mee gedaan.

In het kort: er wordt te weinig met het beloftevol basismateriaal gedaan.