Het konvooi 1 Het gewicht van het verleden
2 De hoop op een morgen

De lessen geschiedenis staan bol van de wereldoorlogen en dus dacht ik toch wel dat ik er al alles over gehoord had. Niets is minder waar! Een opmerkelijke gebeurtenis, vrijwel uniek in zijn soort, werd niet vermeld.. of toch niet bij ons in school. Gelukkig presenteert Toussaint ons een scenario dat gebaseerd is op dit waargebeurd verhaal, waardoor ik toch even ben gaan opzoeken wat er echt gebeurd is:
Het twintigste konvooi was een transport tijdens de Tweede Wereldoorlog van 1631 Joodse gevangenen uit de Dossin-kazerne te Mechelen naar Auschwitz. Drie jonge Belgische mannen dwongen de trein tussen Boortmeerbeek en Haacht tot stoppen. Slechts gewapend met één revolver, een stormlamp en rood papier slaagden Youra Livschitz, Robert Maistriau en Jean Franklemon, in hun opzet om de Jodentrein te stoppen, terwijl dit wel een bewaakt konvooi was. Door hun moed konden 231 Joden ontsnappen. Helaas overleefden ze niet allemaal de vlucht weg van de trein, ze werden immers onder vuur genomen door de Duitse wacht.

Toussaint begint het verhaal in de strip al veel vroeger en in Duitsland. We worden daar geconfronteerd met de groeiende haat en mishandeling van de Joden door de Duitsers. Eén Duitse jongen, Wilhem, heeft eigenlijk geen zin in de Hitlerjugend maar wordt er toch toe gedwongen door zijn vader. Zijn vriendschap met een Joods meisje Olya wordt dan ook altijd moeilijker en moeilijker door de toenemende druk vanuit de Nazi-vereniging om dit op te geven. Uiteindelijk loopt het allemaal mis en tijdens de kristalnacht wordt voor zijn ogen de vader van Olya dood geslagen.

Later, zit hij in de bewaking van het twintigste konvooi terwijl de trein Mechelen verlaat. Ondertussen zijn drie vrienden persoonlijk geconfronteerd met deportatie en willen ze Olya (ja dezelfde, ze was nog net op tijd kunnen vluchten naar Brussel) bevrijden uit de klauwen van de Duisters. Ze komen te weten wanneer haar trein vertrekt naar Auschwitz. Dit is het twintigste konvooi. Alle verhaallijnen convergeren mooi naar deze éne treinrit. Zal Olya kunnen ontsnappen? Zal de vlucht succesvol zijn? En welke rol zal de Duister Wilhelm spelen? Het antwoord in deel 2.

Na het lezen van deel 2 kan ik alleen maar concluderen dat het een zeer meeslepend verhaal is, dat de verschillende ingrediënten tot een prachtig gerecht weet te transformeren. De gruwel, de haat van de nazi-ideologie wordt treffend weergegeven, maar ook de impact van vriendschap en liefde straalt uit dit boek. Het is die combinatie die het verhaal doet inslaan als een bom. Daarenboven geeft Beroy ons prachtige tekeningen, die alles met veel gevoel weergeven. Als je eenmaal instapt in dit verhaal, laat het je niet meer los, tot je de laatste pagina gelezen hebt... en dan nog. Het blijft nazinderen en dat is misschien nog het beste bewijs van de uitmuntendheid van deze strip.

In het kort: Zeer sterk verhaal dat kan steunen op tekeningen van hoge kwaliteit.. de perfecte combinatie!