De Fleury-Nadals 5 Missak 1

Giroud lijkt maar geen genoeg te krijgen van zijn Tien Geboden-conceptreeks. Naast de nevenreeks 'De erfgenaam', dook ook De Fleury-Nadals op, waarin Giroud zich focust op één personage uit De Tien Geboden. Dit vijfde deel gaat over Missak, een Armeense jongen die ternauwernood ontsnapt aan de Armeense genocide.

Hij bereikt Amerika, maar daar wacht hem de douane. Met een smoes komt hij alsnog het land binnen, hoewel de arm der wet hem in de gaten blijft houden. Zijn ontberingen in Turkije blijven hem echter parten spelen. Een geur of een woord is genoeg om hem terug te katapulteren naar de afgrijselijke toestanden die hij tijdens zijn vlucht meegemaakt heeft. En ondertussen probeert zijn 'famile' vergeefs informatie uit hem te krijgen over familieleden. Toch was zijn tijd in Turkije niet volledig nutteloos: zijn kennis van stokerij zorgt er al snel voor dat hij zaakjes kan doen. Zijn intelligentie en neus voor zaken doen de rest.

Giroud stelt niet teleur. Zijn verhaal over een jongetje dat buiten alle verwachtingen aan een wreed lot ontsnapt en er daarna alles aan doet om nooit meer ontberingen te moeten ondergaan, is geslaagd. Ook al is Missak allesbehalve een heilige, toch krijg je sympathie voor hem dankzij de dramatische flashbacks die Giroud op tijd en stond inlast. Tekenaar Mezzomo kwijt zich meer dan behoorlijk van zijn taak met sfeervolle tekeningen, hoewel zijn gezichten al eens schots en scheef durven te staan.

Na een lange periode van stilte rond deze reeks heeft Giroud ons een geslaagd album afgeleverd.